23948sdkhjf

Cheftaksatorer sat på skolebænken

AutoBranchens VidenCenter gennemgik moderne sikkerhedssystemer for forsikringsselskabernes cheftaksatorer.
REPARATIONER Avancerede sikkerhedssystemer og førerassistenter indbygges i stadig flere nye biler. Hvis det fungerer korrekt, er systemerne med til at højne trafiksikkerheden, men det giver udfordringer, når bilerne skal repareres efter en skade, fordi systemerne skal kalibreres helt korrekt, hvis sikkerheden skal være den samme efter en skade.

AutoBranchens VidenCenter inviterede derfor cheftaksatorerne fra Tryg, Topdanmark, Codan, Gjensidige, If, Alka og Taksatorringen til en tætpakket eftermiddag, hvor specialister fra Volvo, SMC og Bosch gennemgik de forskellige sikkerhedssystemer og deres funktion, deres følsomhed over for forkerte indstillinger samt hvordan man sikrer, at de også virker korrekt efter skadesreparation.

- Den tekniske udvikling betyder, at vi i dag mere eller mindre kører rundt i rullende computere. Hvis vi skal kunne stole på bilens beslutninger, også efter en skade, kræver det, at der er brugt den fornødne tid til at kalibrere og teste udstyret, inden bilejeren får den retur. Derfor var det meget oplysende og lidt af en øjenåbner at høre i detaljer om sikkerhedssystemerne, og hvad det kræver at genindstille dem”, siger Mads Engberg, vicedirektør i AutoBranchen Danmark.

Formålet med seminaret var at skabe mere gennemskuelighed omkring de mange sikkerhedskomponenter, der allerede er monteret i bilerne, og hvad man kan forvente i fremtiden. Der er et klart behov for, at både forsikrings- og reparationsbranchen bliver informeret om reparation af sikkerhedsudstyret.

Livsfarlige situationer

- Hvis radaren eller kameraet i forruden er indstillet forkert, tror bilen, at den ligger et andet sted på vejen, end den faktisk gør, og vil i værste fald ikke bremse for forankørende eller forsøge at tvinge dig over i den modsatte vejbane. På den måde kan forkert indstillet sikkerhedsudstyr være langt farligere end at køre i en bil uden alt det moderne udstyr, siger Mads Engberg.

Han understreger, at værkstederne er nødt til at undersøge, hvilke sikkerhedskomponenter køretøjet er monteret med, før de går i gang med reparationen. Det er nødvendigt for at vurdere omfanget af reparationen og hvilke komponenter, der skal kontrolleres, før køretøjet er lige så sikkert som før reparationen.

Selv udskiftning af enkeltdele, som for eksempel en forrude, kan påvirke de sikkerhedssystemer, som er standardmonteret i de nye biler. Det stiller krav til, at der anvendes en original rude eller en med de samme egenskaber i form af tykkelse, lysbrydning osv. ved skadesreparationerne, bruges den korrekte lim og tørretid og lægger ruden helt præcist på plads.

- En af de ting, som står aller klarest for os fra AutoBranchens VidenCenter og forhåbentlig også for forsikringsselskaberne, er, at kontrol og indstilling af sikkerhedskomponenterne er et ’must’ ved reparationen og stiller krav til reparatørerne om at kende til producenternes forskrifter for de enkelte sikkerheds- og komfortsystemer på bilen. Det er et område, hvor udviklingen går så stærkt, at der løbende vil være behov for at få opdateret kendskabet til de eksisterende systemer, og de nye systemer som kommer til, slutter Mads Engberg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094