En videreførelse af de seneste års reparationsgrænse på 75 procent for trafikskadede biler blev ikke en del af den blå finanslovsaftale. Dermed bliver 3000 flere biler erklæret totalskadet hvert år og en omsætning på omkring to milliarder kroner bliver fjernet fra reparationsmarkedet. Det får mærkbare konsekvenser for både miljøet og beskæftigelsen, lyder det fra brancheforeningen AUTIG.
- Miljøet er samtidig den store taber på den nedsættelse af registreringsafgiften, der indgår i finanslovsaftalen. Regeringen og støttepartierne har undladt at følge branchens anbefalinger om en teknisk omlægning af afgiften - en omlægning, som kunne belønne anskaffelsen af miljørigtige biler. I stedet kommer der nu store afgiftsnedsættelser på de mest forurenende biler, siger direktør Frank R. Hansen fra brancheforeningen.
I følge AUTIG betyder nedsættelsen af afgiften fra 180 til 150 procent eksempelvis, at brændstofslugere som BMW X5 og Land Rover Sport, der begge har modeller i energiklasse G, kan lukrere på en afgiftsnedsættelse på langt over 100.000 kroner.
- Nedsættelsen af registreringsafgiften vil føre til en lavere handelsværdi på brugte biler, og da den fremtidige reparationsgrænse på 65 procent netop beregnes ud fra handelsværdien, vil nedsættelsen af afgiften føre til endnu flere kasserede biler, end vi har set tidligere, siger Frank R. Hansen til Motor-magasinet.
