23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kompliceret styretøj sætter mekanikere på prøve

Elektromekaniske servostyringer sidder i alt fra Volkswagen Up til til en BMW 5-serie. Styrtøjet stiller større krav til fejlfinding blandt mekanikerne, men det er bedre for energiforbruget.
ELEKTRO

Hvis man har siddet bag rattet i en bil med elektromekanisk servostyring, er man ikke i tvivl. Kører man på en motorvej med 130 km/timen, så skal der hives noget hårdere i rattet, end tilfældet er, hvis man kører 30 km/timen. Den elektromekaniske opsætning betyder i de fleste tilfælde, at der sidder en elmotor på ratstammen tæt på rattet. Den er med til at minimere energiforbruget i de situationer, der er flest af bag et rat, nemlig at man kører ligeud - og altså ikke behøver at bruge energi på at holde styretøjet ’vågent’.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|