Ansvar for kalibrering er altid værkstedets
Dansk Bilbrancheråd anfører, efter en artikel i Motor-magasinet, at værkstedet har ansvaret for enhver udført reparation.
Det er vigtigt at pointere, at et værksted ALTID står på mål for, at en reparation udføres håndværksmæssigt korrekt. Har bilen været forbi et værksted, der har håndteret bilens sikkerhedsudstyr, herunder fartpilot eller andet, skal værkstedet naturligvis sikre sig, at udstyret er korrekt kalibreret.
Værkstedet har med andre ord det endelige ansvar for, at bilejeren ikke kommer i en situation, hvor bilejeren kan ifalde et erstatningsansvar i forhold til 3. mand.
Bilistens ansvar følger af færdselsloven, men i aftalen mellem billisten og værkstedet ligger en række erstatningsretlige principper, herunder fra forsikringsretten, som endeligt afgør, hvem der er erstatningspligtig, og derfor skal betale en eventuel erstatning i den sidste ende. Hvis det kan dokumenteres, at værkstedet har udført et stykke arbejde forkert eller håndværksmæssigt uforsvarligt, så hæfter værkstedet i det endelige regnskab for eventuelle følgeskader over for bilejeren.
De værksteder, der er medlem af Dansk Bilbrancheråd, og derigennem har valgt et forsikringskoncept, er dækket ind med en ansvarsforsikring, hvis man har været så uheldig at pådrage sig et ansvar overfor 3. mand i forbindelse med en reparation, og her skelnes der ikke mellem avanceret elektronik og mekanisk arbejde.
Erik S. Rasmussen
Direktør i Dansk Bilbrancheråd