23948sdkhjf

VW og Porsche mistænkes for snyd med større dieselmotorer

Omfanget af VW-skandalen vokser, efter afsløringen af, at der også kan være snydt med større dieselmotorers udslip.
Det amerikanske miljøagentur, EPA, siger mandag, at VW-biler med større dieselmotorer også har overtrådt USA's regler for forurening. Det betyder, at skandalen om snyd med dieselmotorer udvides yderligere skriver det franske nyhedsbureau AFP.

VW-koncernen fik mandag besked om, at EPA fortsætter sine undersøgelser af, hvordan den tyske producent har omgået amerikansk lovgivning, skriver nyhedsbureauet Reuters.

EPA siger, at ud over biler med 2,0 liters dieselmotorer, som har benyttet sig af snydesoftware for at skjule den reelle udslip af skadelige NOx-partikler, så ligger det ifølge agenturet fast, at koncernens 3,0-liters motorer også har været udstyret med den slags indretninger.

Snydeindretningerne er ifølge miljøagenturet indbygget i de større dieselmotorer, der ligger i VW-koncernens køretøjer fra årgang 2014 til 2016.

De amerikanske påstande afvises mandag af VW, der hævder, at der ikke er installeret ulovlig software i de større V6-dieselmotorer.

- Volkswagen AG understreger, at der ikke er installeret software i 3-liter dieselmotorer for ulovligt at ændre på udstødningsværdierne, siger en talsmand for VW mandag aften ifølge det tyske nyhedsbureau dpa.

Volkswagen vil samarbejde fuldt ud med EPA for uden forbehold at få belyst de faktiske forhold, tilføjer han.

Det er ifølge EPA ikke kun i biler med VW-emblemet, at man har fundet de kompromitterende aggregater. De er også konstateret i sportsvognsproducenten Porsches firehjulstrækkere med dieselmotorer, skriver Reuters.

De berørte modeller er VW Touareg og Porsche Cayenne. Det fremgår ikke, om Audi Q7, der er også er udstyret med en 3,0 liters motor er blandt de afslørede biler.

Skandalen begyndte at rulle, da Volkswagen i september erkendte, at bilproducenten havde indrettet millioner af dieselbilers software på en måde, så bilerne under test fremstod som mere miljøvenlige, end de er under almindelig kørsel på vejene.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/

Artiklen er en del af temaet Dieselgate.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109