23948sdkhjf

”Antallet af synshaller er urealistisk stort”

Der er for mange synshaller og kontrollen svag, mener branche-formand, der mismodigt ser ind i den dyster fremtid.
UDBUD Antallet af synshaller har ikke ændret sig væsentligt de senere år. Det betyder, at der lige nu findes omkring 440 synshaller til lette køretøjer og personbiler, mens der er 97 synsteder, der håndterer tunge køretøjer. Niels Rask er formand for Dansk Lokal Syn. Han har i flere år været bekymret for den udvikling, som synsbranchen i Danmark er gået igennem. Lige nu er synsboblen blevet pustet alt for voldsomt op:

- Efter min mening er der simpelthen for mange synssteder i Danmark. Vi har i flere år oplevet nye synshaller hver måned, men nu er vi faktisk i en periode, hvor der er lukket flere, end der er åbnet. Det er normalt en naturlig ting, men lige i den her branchen er det ikke et sundhedstegn, siger Niels Rask.

Han understreger, at han selvfølgelig altid er ked af, når synsvirksomheder må lukke og slukke. Dog er de løbende lukninger afledt af et presset marked.

- Jeg tror, at vi inden for ganske få år ser et dramatisk fald i antallet af steder, der syner biler. Og det handler ganske enkelt om, at prisen på at få synet en bil er blevet presset så langt ned, at dem, der lever af det alene, og er meget små, har meget svære betingelser, fortæller Niels Rask fra Dansk Lokal Syn.

Styrelse skal vågne op
Han bakker op om den udmelding, som flere branchefolk udlægger i Motor-magasinet for noget dystre fremtid, som synsbranchen går ind i.

- Vi har ganske enkelt toppet i vores branche. Alt for mange fik i 00’erne en idé om, at de hellere ville syne biler fremfor at lave almindelig service på biler. Og desværre er det gået økonomisk dårligt for rigtig mange siden hen, formanden og fortsætter:

- Og det er noget, som mange stille og roligt har gået og fået rigtig dårlige nerver af. Alt imens har gælden tårnet sig op flere steder.

Han fremfører samtidig en kritik af Trafikstyrelsen, der står for at føre tilsyn med synsbranchen for at sikre, at synsstederne arbejder efter loven. Som situationen er lige nu, er kontrolinstansen dog nærmest ikke-eksisterende:

- Det er på tiden, at Trafikstyrelsen tilretter deres tilsynsproces. Der er alt for få inspektører til alt for mange synshaller. Der kan simpelthen ikke ydes den nødvendige kontrol, fortæller Niels Rask.

Hos Trafikstyrelsen selv mener Leif Lorenzen, der er chef for bilsynsafdelingen, at Trafikstyrelsen er i gang med at opruste på kontrollen. Med hvad angår antallet af synssteder, forholder styrelsen sig ikke overraskende neutral:

- Det er ikke noget, vi som myndighed kan regulere på. Det er noget, som markedet selv må regulere. Vi kan heller ikke påvirke antallet af synsmedarbejdere, der bliver uddannet. Det bestemmer skolerne, siger Leif Lorenzen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111