23948sdkhjf

Politisk valg-ja til flere elbiler i Danmark

Positive meldinger op til valget fra flere sider om elbilernes fremtid.
BILAFGIFTER I opløbet inden valget i dag torsdag forsikrer flere politiske partier nu, at de også efter valget vil støtte den fortsatte elektrificering af bilparken, skriver brancheforeningen Dansk Energi. De positive politiske udmeldinger øger tilliden på markedet og gavner den grønne omstilling, lyder det fra Dansk Elbil Alliance.

- Ja, vi skal have flere elbiler i Danmark. Vi skal sikre, at de afgifter, vi har nu, kan fortsætte, så der er lidt lavere afgifter på elbiler, svarede statsminister Helle Thorning-Schmidt i Go’Morgen P3 på spørgsmålet, om hun vil have flere elbiler på vejene. Socialdemokraterne har flere gange tidligere udtrykt vilje til at fremme elbiler.

Og skatteminister Benny Engelbrecht foreslog i går i Børsen, at elbiler efter 2016 indfases i det almindelige registreringsafgiftssystem.

- Vi er utroligt glade for, at elbiler stadig ligger højt på den politiske dagsorden. Ikke mindst fordi elbiler spiller perfekt sammen med fremtidens energisystem, der vil have 90 procent vedvarende energi allerede i 2030. Afgiftsforholdene for elbiler bør normaliseres med en fair ordning, der tager højde for elbilens energieffektivitet og miljøfordele. Elbilen skal ikke køre på støttehjul, men indfases i et almindeligt system. Men før vi kender den konkrete indfasning, er det svært at sige, om det vil gavne elbilen. For eksempel har Norge, der er førende inden for elbiler, besluttet at indfase afgifterne fra 2020. I det lys er 2017 alt for tidligt, siger Søren Jakobsen, chefkonsulent i Dansk Elbil Alliance.

Tirsdag meldte SF’s Lisbeth Bech Poulsen sig klar med et forslag for, hvordan registreringsafgiften for elbiler skal udregnes. Den nuværende ordning, hvor elbiler fritages, udløber 1. januar 2016.

SF med på vognen

Derfor foreslår SF en ordning, hvor elbiler betaler normal afgift – med samme rabat for brændstofbesparelse, som effektive benzinbiler får. Hertil skal elbiler fritages for minimumsafgiften på 20.000 kroner. Det vil i praksis holde elbiler på deres nuværende prisniveau, bortset fra det dyreste segment, der pålægges en afgift.

- Selv om det endnu er for tidligt at pålægge elbiler afgift – som det eneste land i verden – er SF’s udmelding bestemt positiv. Den anerkender, at elbilmarkedet har behov for et klart signal. Branchen står klar til at investere endnu mere, men mangler en politisk horisont for udrulningen af elbilen, siger Søren Jakobsen.

Mandag foreslog De Radikale, at elbiler i fremtiden skal have særlige nummerplader og kunne parkere gratis. Det skal samtidig gøre det lettere for kommuner at give elbiler andre fordele, eksempelvis kørsel i busbaner, som i Norge. Videre skal nye parkeringsanlæg forberedes til den stigende andel elbiler, forklarede den radikale klima, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg til DR.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.191