23948sdkhjf

Bildebat i Nykøbing F. og Høje Tåstrup

AutoBranchen Danmark og Dansk Bilbrancheråd er gået sammen om at være værter for en politisk debat op til Folketingsvalget 18. juni. Det sker på fire møder rundt om i landet - første gang på mandag 8. juni i Nykøbing Falster.
VALGKAMP Når danskerne skal til stemmeurnerne torsdag den 18. juni, er det ikke blot et valg mellem rød eller blå blok, men også et valg om en masse konkrete politikområder, som politikerne i de næste fire år kommer til at bestemme over.

Mandag den 8. juni kl. 16 kan aktører i autobranchen møde Dansk Folkepartis finansordfører René Christensen, medlem af skatteudvalget for Socialdemokraternes Pernille Rosenkrantz-Theil og Konservatives skatteordfører Brian Mikkelsen til en debat om registreringsafgift, reparationsgrænse, tilgangen til erhvervsuddannelserne og fremkommeligheden i trafikken. Det finder sted hos Schulz Biler på Herningvej 11 i Nykøbing Falster.

Tirsdag den 9. juni kan man i Høje Tåstrup kl. 16 møde tidligere justitsminister for Socialdemokratiet, Morten Bødskov, folketingskandidat og forfatter for De Konservative, Mads Holger, og medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti, Mikkel Dencker. Det finder sted hos Peugeot Taastrup, Bilhuset Taastrup A/S, Roskildevej 315, 2630 Taastrup.

Ugen efter er der to møder i Jylland, i Kolding og Aalborg.

Reparationsgrænsen

AutoBranchen Danmark og Dansk Bilbrancheråd er gået sammen om at være værter for en politisk debat om de emner, som duoen mener, at politikerne er nødt til at komme med svar på i den kommende valgperiode. Det gælder blandt andet den såkaldte reparationsgrænse, som bestemmer om en bil skal skrottes eller må repareres efter en skade. En grænse, som værkstederne gerne vil have forhøjet.

- Det er helt hul i hovedet, når man står med en bil, som har fået en mindre skade, men hvor airbags er blevet udløst, og den skal skrottes på grund af det. For de mindste og mest populære biler, betyder det, at biler der sagtens kunne repareres sikkerhedsmæssigt forsvarligt skal skrottes. Det er et utroligt miljøspild. Vores budskab til politikerne er, at de skal finde de nødvendige midler på finansloven og redde miljøet og 300 arbejdspladser på de danske værksteder, siger Erik S. Rasmussen, adm. direktør i Dansk Bilbrancheråd.

Biler koster 2-3 gange så meget i Danmark som i vores nabolande. Det er med til at give mindre og mindre sikre biler uden alt det moderne sikkerhedsudstyr, som findes på markedet. For branchen er det åbenlyst et område, der spiller en afgørende rolle for hvilke biler der sælges, og hvor mange der sælges.

- Der er behov for en omlægning af registreringsafgiften, som beregnes ud fra bilens tekniske specifikationer, så den giver et klart incitament til at vælge den grønneste og sikreste model i modsætning til i dag, hvor afgiften udelukkende beregnes af bilens værdi. Det er et af vores ønsker til det kommende regeringsgrundlag, at der sker en omlægning, som ikke med ét slag gør bilerne mindre værd og sender de bilejere, som har lån i deres bil ud i insolvens, siger Jens Brendstrup, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

Desuden er det for branchen vigtigt at få diskuteret, hvordan politikerne kan være med til at sikre tilgangen af kvalificerede unge til erhvervsuddannelserne, for uden dygtige unge lærlinge bliver det svært at holde det høje faglige niveau på danske autoværksteder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125