23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kom selv bag rattet i Le Mans

Hvor mange gange har du ikke drømt om selv at sidde i sædet på en racer, som flyver afsted runde efter runde på Le Mans? K-Rejser har i seks år fuldendt drømmen for danskere med kløe i racerarmen.
Le Mans















Som den ægte vare











Meget tæt på



















Måtte afsted igen

















Bjarne Alster står på Le Mans. Selve Le Mans-banen. Året er 2013, og foran ham står en række specialudviklede prototyper på rad og række. En af dem er hans hele dagen. Han skal køre race på Le Mans. - Jeg var spændt og nervøs og gik hen til bilen. Der var ikke noget sæde, bare en metalplade. Så fik jeg noget skumgummi og hoppede ned i bilen. Da den så først satte i gang og begyndte at trille, blev jeg helt rolig. Bilen lå rigtig godt på banen, og pludselig var 160 km/t langt fra hurtigt nok. Bjarne Alster husker tydeligt den dag, hvor han for første gang skulle prøve kræfter med selveste Le Mans-banen i en racerbil. Som flyveleder i det daglige er han ellers helt uerfaren med at køre race. Måske er det derfor, han fortæller om sin oplevelse, som var det sket dagen før, da han sammen med den danske rejsearrangør K-rejser i 2013 tog til Le Mans for at få en Le Mans Driver Experience. Tidligere på året havde han overvejet at tage en tur til Le Mans-løbet, og så faldt han over annoncen, hvor der stod, at man selv kunne komme ned og køre en Le Mans bil. - Jeg fik små stjerner i øjnene, da jeg så den. Det kunne min kone også godt se. To timer efter havde jeg booket en rejse, husker 56-årige Bjarne Alster, som altid har været bidt af biler. Dermed blev Bjarne Alster en i rækken af efterhånden en hel lang række danskere, som sammen med K-Rejser har været på tur til Le Mans gennem de seneste seks år. - Vi er kommet meget i og på Le Mans. I starten foregik turene i Formel-biler, men det havde ikke meget med Le Mans at gøre i mit hoved. Et par år senere fik firmaet Pescorolo bygget nogle biler, og så begyndte vi at arbejde på at lave et mini-Le Mans med pitstop og chaufførskift. Det er en del af sjælen i Le Mans, siger Jakob Kristensen, som er indehaver af K-Rejser – og selv habil motorsportsudøver og bror til den nidobbelte Le Mans-vinder, Tom, med samme efternavn. Bilen, som er udviklet af Pescorolo, er en neddroslet prototype, som vejer 800 kg og har 220 hk. Jakob Kristensen er klar over, at han naturligvis ikke kan tilbyde rejsedeltagerne den fulde Le Mans-følelse hvad angår acceleration og fart, men han går efter, at oplevelsen kommer så tæt på som overhovedet muligt. Bjarne Alster er helt enig i, at man får en fantastisk indsigt i løbet af dagen, hvor køreren gennem fem sessioner får cirka halvanden times køretid sammenlagt. - Det er altså ret meget. Nu har jeg fået en føling med, hvad kørerne oplever på Le Mans. Jeg har siddet på lægterne masser af gange, men når jeg nu ser, hvor tæt de er på hinanden, så tænker jeg, at det er løgn, for man ved selv, hvordan det føles, når man er en meter fra de andre kørere med næsten 200 km/t. De andre kører over 300. Det er helt vildt, siger Bjarne Alster, der generelt nu er blevet endnu gladere for at se motorsport: - Der blev taget et billede af mig, hvor jeg kørte ind i pitten efter min sidste omgang. Jeg slipper rattet og stikker armene i vejret. Hvis man havde kunnet se min mund under integralhjelmen, havde man kunne se det største og bredeste smil. Det var så fantastisk – og også lidt trist. Nu var det jo slut. Bjarne Alster kunne ikke tale om andet 14 dage efter, han var kommet hjem. Med dagens sidste tanker, når han var kravlet under dynen, genoplevede han svingene, farten og fornemmelsen, indtil han faldt i søvn. Jakob Kristensen fortæller da også, at det første, deltagerne ofte spørger om, mens flyet er på vej hjem, er, hvornår man kan bestille turen næste år. Det samme gjorde Bjarne Alster, som derfor også var med i 2014. Han havde ikke fået nok. - Når deltagerne siger det, så er man som arrangør sikker på, at gæsten har haft en god oplevelse, fastslår Jacob Kristensen tilfreds. Der er typisk 24 deltagere på hver Le Mans Driver Experience-tur, og alle tre ture i 2015 er for længst udsolgt. Turene koster i 2015 knap 14.000 kroner. ///
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125