23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hede franske drømme

Den 20-årige racerkører Frederik Mortensen satser målrettet på at køre Le Mans i 2020. Det er benhårdt arbejde.
LE MANS















Vokset op med motorsport































Retur til Danmark























Hård sponsor-jagt













































Allerede sidste år proklamerede den dengang 19-årige Frederik Mortensen, at han ville køre Le Mans i 2020, og han er stadig klippefast i troen. - Jeg sagde det både for mig selv, men også til virksomheder og sponsorer. Vi har lagt en realistisk plan – år for år. I 2017-18 satser jeg på at køre i den europæiske Le Mans klasse, og i 2019-2020 i WEC-klassen, siger Frederik Mortensen, der debuterede i dansk banesport tilbage i 2010 som kun 15-årig i 1600 Challenge-klassen. - Jeg har altid været fascineret af Le Mans, hvor Tom Kristensen jo har gjort sit for at gøre løbet berømt i Danmark. Det er simpelthen omgæret af prestige at deltage i Le Mans – det er en ære blot at køre med. Så det arbejder jeg målrettet hen imod, siger den ambitiøse, unge racerkører, da Motor-magasinet møder ham i hjemmet i Fredensborg. Drømmen er at køre i GTE Am eller LMP2-klassen – det afgør sponsorerne til den tid. Som så mange andre danske motorsportsstjerner begyndte Frederik Mortensen sin karriere i en gokart. Hans far, som er lokal VVS-mester, kørte selv klub-gokart i sine unge dage, ligesom hans storebror også har kørt race, og som seksårig sad Frederik Mortensen for første gang i en gokart på banen i Kvistgård. - Jeg er vokset op med motorsport, det er en vigtig del af mig, siger Frederik, hvis far altid har støttet sønnens karriere på racerbanerne. - Ligeså vigtigt, som at man selv vil det, er det, at ens far vil det, konstaterer han. Karrieren fortsatte op gennem diverse klasser i gokart, hvilket pokalhylderne i hjemmet også bærer præg af, og i 2010 fik han sin debut i banesport på JyllandsRingen, dog det første år i et temmelig amatøragtigt setup som følge af manglende midler, hvilket førte til, at han kun gennemførte ét af otte løb. Det blev der vendt op på året efter, hvor han i sin VW Lupo GTI, som han kørte i gennem tre år, sikrede sig en samlet tredjeplads som kun 16-årig samt en samlet andenplads i 2012. Siden prøvede Frederik Mortensen sig af i den svenske JTCC Clio Cup-serie, hvor en ulykke ved byløbet i Gøteborg dog spolerede sæsonen. I 2013 rykkede han sammen med Century Motorsport videre til England for at køre Ginetta GT5 Challenge-serien, hvor det endte med en samlet syvendeplads – dog med en tredjeplads i det andet løb og ved det uofficielle EM i Belgien. Til den nye sæson 2015 er Frederik Mortensen vendt tilbage til Danmark. - Jeg har valgt at køre to sæsoner i Danmark for at skabe netværk og bagland i form af sponsorer og samarbejdspartnere, fortæller Frederik Mortensen, som er blevet førstekører på det genopstandne Perfection Racing sammen med erfarne Henrik Lundgaard i den nye serie, Danish Supertourisme Turbo. - Det er det nye – jeg tror på den nye serie, siger Frederik, som efter første løb på Padborg Park i weekenden den 18.-19. april ligger på en flot tredjeplads efter erfarne Michael Outzen fra JM Racing og Michel Nykjær fra Image Racing. - Det har allerede skabt mig lidt af et navn, og min telefon har da heller ikke stået stille efter weekenden, sagde Frederik et par dage efter til Motor-magasinet. Han forventer også allerede næste år at skulle køre et 24 timers løb – og pt. forhandler han med Aston Martin. Frederik Mortensen erkender, at det er benhårdt arbejde at skaffe penge nok til at være professionel racerkører, og han har været vant til at skulle skaffe sponsorer, lige siden han som 13-årig cyklede rundt i regnvejr i Fredensborg med flyers. - Det er svært at få til at løbe rundt, men jeg satser på at gå i nul på kontoen i 2016, siger Frederik, som til november vil offentliggøre en ny sponsor, der vil være med hele vejen til Le Mans i 2020. De seneste år har han skullet skaffe mindst en halv million kroner om året for overhovedet at kunne køre, næste år håber han at nå halvanden million kroner. - Jeg bruger alle mine penge på race, og hver dag fokuserer jeg målrettet på race, siger Frederik, der drak sin sidste øl som 16-årig, naturligvis ikke ryger samt sørger for at være i topform via fitness, løb og boksning. Også sin uddannelse har han måttet droppe for at satse 100 procent på racer-karrieren. Efter 9. klasse begyndte han således på automekaniker-uddannelsen ved Erhvervsskolen Nordsjælland i Hillerød, ligesom han fik en læreplads hos Autohuset Hørsholm (VW-Audi), men i november 2014 stoppede han. - Jeg valgte mit race, fordi løbene krævede, at jeg skulle have fri alt for mange dage. Derfor tog jeg denne beslutning og satser nu 100 procent på racing, fortæller Frederik, der også tjener sine penge som instruktør og coach inden for racing – ofte for rigmænd. Desuden har han sit eget firma, FM Racing & Event, som også omfatter et værksted i Kratbjerg, hvor han tillige driver Nordsjællands Klargøring. ///
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125