23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Historisk racer under hammeren

Ex-Works Aston Martin Ulster Team racer LM19 er vurderet til mellem 17-23 millioner kroner.
Le Mans























Teknik og placering røg







Ventil bremsede for triumf















www.tinyurl.com/kjpr7cw























Også for cirka 100 år siden kæmpede bilkonstruktørerne om at være bedst og hurtigst i udholdenhedsløb som Le Mans. Aston Martin, der klarer sig glimrende i dag, fabrikerede nogle tekniske vidundere. Et af disse klenodier, en Ex-Works Aston Martin Ulster Team racer LM19 fra 1935, der er vurderet til op mod 23 millioner kroner, skal under hammeren under det britiske auktionshus Bonhams Festival of Speed Sale den 26. juni. LM-seriens førkrigs Aston Martin Works Team biler blev nummereret individuelt fra LM1 til LM23 og blev produceret for at udfordre verdens bedste i den prestigefulde årlige Le Mans 24-timers racerløb. De første teambiler, LM1 og LM2, blev sat ind i Le Mans 1928, og over de næste syv år udviklede LM-serien sig imponerende. I 1935, med flere Le Mans forsøg under huden, frembragte Aston Martin Works Team fire meget specielle LM-biler, der blev betragtet som nogle af de allerbedste førkrigs-racerbiler. A.C. ‘Bert’ Bertelli, der var chefdesigner og medejer af Aston Martin, beskrev bilerne som de bedste, han nogensinde havde bygget. Af disse fire biler blev tre – LM18, LM19 og LM20 – bygget specielt til at konkurrere i den prestigefulde og intense ‘Grand Prix d’Endurance’, som Le Mans i Frankrig også blev kaldt. Aston Martin LM19 havde et spændende løb. Med Thomas Fothringham bag rattet kørte bilen meget stærkt og tog føringen i klassen, men efter intense ni timer forulykkede den, og efterlod søsterbilen LM20 på banen, hvilket førte til en tredjeplads samlet, og en førsteplads for Aston Martin i den eftertragtede Biennial Cup. LM19 blev genopbygget hos Works og deltog derefter på Ards-banen i Nordirland i Tourist Trophy Race. Med den udadvendte gentleman-kører Charlie Martin bag rattet viste LM19 sig hurtigst blandt Works Team-bilerne, indtil en læk i rørsystemet forårsagede fald i olietrykket, hvilket endte med at sende bilen i pit. Det forsinkede Aston Martin teamet så meget, at LM19 endte med at komme to omgange senere ind end det krævede antal omgange for at gennemføre. I 1936 blev bil og team sendt til Italien for at konkurrere i det også dengang legendariske Mille Miglia langdistanceløb over 1000 kilometer. Bilen kørte perfekt, med Tom Clarke og Maurice Falkner bag rattet, og demonstrerede igen sin vellykkede design-karakteristik til tempo og gode køreegenskaber ved at føre sin klasse halvanden time før Rom-kontrolposten. Men efter at have forceret bjergkæden Appenninerne på tilbagevejen brændte en ventil af, hvilket stoppede raceren. Veteranbilen har tilhørt samme familie siden 1969, men sælges nu på Bonhams auktion i Goodwood. Se ///
BREAKING
{{ article.headline }}
0.134