23948sdkhjf

Sådan gik det bilsegmenterne i marts

Se nedenfor, hvordan nybilsalget i marts fordeler sig i De Danske Bilimportørers nye segment-inddeling. Tallene i parentes angiver de fem mest solgte i hvert segment.
A-segmentet, Micro:

(Peugeot 108, Volkswagen Up, Toyota Aygo, Kia Picanto, Hyundai i10)

Var i første kvartal 2014 det største segment, men faldt gennem 2014. Salget steg markant i januar 2015, men faldt igen i februar for at stige igen i marts, men tendensen holder fortsat; A-segmentet er svagt faldende. I marts sidste år var A segmentet det største segment med 5359 biler, i år taler vi om 4416 biler og det tredje største segment med en andel på 23 procent af det samlede salg.

B-segmentet, Små:

(Peugeot 208, Mitsibishi Space Star, Toyota Yaris, Ford Fiesta, Renault Clio)

Er med 5973 biler i marts måned nu det største segment og udgør 30 procent af det samlede salg. B-segmentet har oplevet en stabil stigning det seneste år og en væsentlig stigning de seneste fire måneder. Til sammenligning blev salget i marts 2014 på 4709 biler, og der ses således om en fremgang på 26 procent, når marts i år sammenlignes med marts 2014.

C-segmentet, Mellemklasse:

(Peugeot 308, Volkswagen Golf, Citroen C4 Cactus, Nissan Qashqai, Audi A3)

Udgør i dag 24 procent af de solgte biler, og er med en fremgang på mere end 50 procent i forhold til marts sidste år nu det næststørste segment blandt de biler, som danskerne køber. Tendensen til at danskerne køber større biler har været der gennem hele sidste år og ses meget tydelig på salget de første tre måneder af i år.

D-segmentet, Store:

(Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Mercedes C, Ford Mondeo, Audi A4)

Har ligget stabilt om end også svagt stigende set over det seneste år, og har vist en positiv udvikling i første kvartal i år. Med et salg på 1957 biler i marts i år mod 1707 sidste år, udgør salget i marts 10 procent af det samlede bilsalg.

J-segmentet, SUV:

(Suzuki SX4, Dacia Duster, Mitsubishi ASX, Opel Mokka, Honda CR-V)

Appellerer til bilkøberne med et behov for en større og ganske praktisk bil. SUV’ernes andel har været støt stigende gennem de seneste år og med en pæn stigning i år. Der blev i marts solgt 977 biler mod 461 sidste år og J-segmentet udgør i marts 5 procent af det samlede bilsalg..

M-segmentet, MPV:

(Toyota Verso, VW Touran, Ford C-Max, Citroen C3 Picasso, Renault Grand Scenic)

MPV’erne oplevede ligeledes en stigning i år og havde i marts 5 procent andel af bilsalge.

Elbiler:

Sætter med et salg på 441 biler en stor rekord i marts måned, da det er det højeste antal nogensinde. Det store salg kommer primært fra segmenterne E og F, som er premium/luksus. Disse tegner sig for 40 procent af det samlede salg af elbiler mod blot 2 procent for alle biler samlet set. Endvidere er elbilerne stærkt repræsenteret i klassen ”øvrige”, hvor de i marts udgjorde 33 procent af salget. Dette var domineret af 5-7 personers biler, som er leveret til udlejningsselskaber.

F- og S-segmentet, Luksus og sportsbiler:

Er i Danmark forsvindende små og sælger under 300 biler om året med knap 1,5 procent af bilsalget.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172