23948sdkhjf

Bildele slår frisk mælk

Triscan øger konkurrencekraft gennem logistik-processerne.
LOGISTIK Fra Triscans lagre i Danmark og Tyskland distribueres dagligt 7000 ordrelinjer fordelt på cirka 2000 ordrer. Triscans fokus er på kvalitets-reservedele til tiden til de mange kunder i Danmark og Europa. Leveringshastigheden minder en del om distribution af friskvarer til supermarkederne, som dagligt modtager frisk mælk til køledisken, bortset fra at leveringen af autoreservedele ofte går hurtigere.

- Top-tunede logistik- og distributionsprocesser er kritiske i vores verden, hvor 25 procent af alle ordrer leveres samme dag inden for få timer, og 95 procent af alle ordrer er leveret hos kunden senest kl. 7 næste morgen. Det er jo herligt, når reservedelen når fra Triscan via grossisten og ud til mekanikeren, mens bilen stadig hænger på liften. Vi modtager ordrer til sent på eftermiddagen og leverer varen senest kl. 7 - fra Umeå i nord til München i syd. Vi vil fortsat gerne levere ”friske” reservedele hurtigere end Arla leverer mælken, forsikrer Triscans logistik- og it-direktør, Morten Hallum.

Sved på panden

De tre hovedlagre i henholdsvis Brabrand, Glostrup og Hagen modtager løbende ordrer fra grossister og importører hen over dagen.

- Cirka 90 procent af vore ordrelinjer ankommer elektronisk via vore egne e-løsninger, TriWeb, web-service samt via TecCom. Og halvdelen af denne ordremængde går uden menneskelig indblanding direkte videre til pluk på et af Triscans lagre. Vores elektroniske ordrebehandler ”AXA” klarer den opgave, forklarer Morten Hallum.

- Teknikken bag logistikprocessen er helt vital og skal fungere 100 procent. Det har været en stor udfordring i 2014 i forbindelse med overgangen til et nyt Axapta 2012-R2 ordresystem. At sikre en leveringsevne på 96 procent på 57.000 varenumre gav sved på panden - men vi mener, at vi er landet med et stærkt tunet set-up, hvor alle systemer er solidt integreret, tilføjer han.

Tilpasninger

- Fremtiden byder på flere markante tilpasninger, hvor vi blandt andet kommer til at synliggøre vores logistikprocesser langt bedre. Vores kunder og medarbejdere skal kunne følge alle processer tæt, og det kommer de til. Vi vil satse hårdt på yderligere at effektivisere og kvalitetssikre ordre- og vareflow gennem synliggørelse af fremdriftsstatus i og uden for huset. Fysisk kommer vi til at foretage en række investeringer, der sikrer konstant fokus på vores overordnede tema ”SpeedOn”, udtaler Morten Hallum.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094