Bybil fik premiere i København med politiske mislyde
200 car2go-biler drønede ud i købehavns gader men uden kommunale parkeringslicenser.
Bag car2go står blandt andet den tyske bilkoncern Daimler, som ser et nyt forretningsområde inden for dele- og bybiler. Den adm. direktør hos car2go Europe, tyske Thomas Beermann, forklarer:
- Den unge, moderne bybo vil ikke nødvendigvis eje det, som vedkommende bruger. Det ser vi inden for en lang række områder som film og musik, og nu er turen kommet til biler. car2go handler om tilgængelighed, og konceptet er et perfekt supplement til den cykelkultur og det veludbyggede offentlige transportnet, der er i København, siger han.
Car2go findes allerede i 26 andre byer i Europa og USA og har over 850.000 brugere. København er car2gos debut i Skandinavien.
Konceptet går ud på, at man spotter en parkeret car2go bil eller finder en på en app sætter sig ind i bilen og kører frem til sit bestemmelsessted, og parkerer den igen. Turen koster 3,50 kroner i minuttet inklusiv benzin og parkering, og medlemskabet er frem til ultimo oktober ganske gratis og vil ellers koste 200 kroner.
Knas med parkering
Car2go har gjort mange tilløb til at entrere de københavnske gader, men har ikke kunnet blive enige med den københavnske teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL), som ikke har villet tildele firmaet p-licenser på favorable vilkår. Det betyder i praksis, at car2go vil skulle betale omkring 54.000 kroner årligt i p-licens for hver bil. De nuværende delebiler betaler mellem 200 og 5.000 kroner årligt for en licens.
- På en række møder med de kommunale myndigheder blev vi forsikret om, at der ville blive fundet en løsning, som tillader os at lancere vores energieffektive benzinbiler. Nu foreslår forvaltningen så, at vi skal betale ti gange så meget for en parkeringslicens sammenlignet med en elbil og over 200 gange så meget som en traditionel delebil. Vi mener, at denne indstilling diskriminerer brændstofdrevne bybiler, siger Thomas Beermann.
Han suppleres af car2gos danske landechef Anders Kragelund:
- Vi mener, car2go bliver diskrimineret på usaglig vis, men håber på, vi kan finde en løsning. Erfaringer fra andre byer peger på, at vores tilstedeværelse mindsker trængselen og trykket på pladserne. Således viser vores analyser, at for hver car2go, der sættes på gaden, er der fire brugere, der fravælger deres egen bil, siger han.
Københavns kommunes teknik- og miljøudvalg skal mandag 22. september tage endelig stilling til, hvordan de forskellige delebilslicenser skal fordeles, men det er borgmesterens indstilling, at de gunstige vilkår kun tildeles elbiler eller delebiler baseret på såkaldt two-way carsharing, som er den traditionelle delebilordninger, hvor bilerne holder på faste pladser spredt inden for det område, ordningen dækker og skal returneres samme sted.