23948sdkhjf

Hattrick til Fords kraftfulde lille mesterværk

For tredje gang vandt 1.0 EcoBoost motoren fra Ford den prestigefulde internationale titel på årets Engine Expo. Fem millioner arbejdstimer for 200 ingeniører har udviklingen krævet.
Fords trecylindrede 1.0 EcoBoost motor vandt igen ved den store motormesse Engine Expo 24.-26. juni i Stuttgart – og har dermed nu vundet prisen for tredje gang, hvilket ingen anden motor har gjort før i de 16 år, motor-konkurrencen og -messen har fundet sted. Bag kåringen stod et internationalt panel af 82 motorjournalister fra 35 lande.

BMW 5-liters V10 vandt to gange i træk i 2005 og 2006, og BMWs 3-liters dobbeltturbo sekscylindrede motor gjorde det samme i 2007 og 2008. Volkswagens 1.4 TSI Twincharger var tæt på hattrick efter sejren i 2009 og 2010 – men den tabte knebent til Fiats 2-cylindrede TwinAir i 2011.

- Konkurrencen i år har været meget hård, men Fords lille EcoBoost motor er stadig i en klasse for sig, når det kommer til raffinement, overraskende fleksibilitet og fantastisk effektivitet. 1.0 EcoBoost er simpelthen et af de fineste eksempler på rendyrket ingeniørkunst, siger Dean Slavnich, bestyrelsesformand for International Engine of the Year og chefredaktør for magasinet Engine Technology International.

1.0 EcoBoost slog kun lige Ferraris 4,5 V8 motor, der vandt i Performance-klassen, med 70 point, og dette års konkurrence var det tætteste nogensinde, melder det arrangerende blad Engine Technology International. Kun 99 point skilte de fire kombattanter i toppen.

På tredjepladsen overalt kom VW 1.4 TSI Twincharger, der vandt i kategorien 1-1.4 liters motorer.

På fjerdepladsen kom Mercedes’ nye AMG 2-liters turbo, der vandt i kategorien 1.8-2.0 liters motorer.

På femtepladsen kom Teslas fuldt elektriske drivlinje, der vandt kategorien Grønne motorer.

På sjettepladsen kom BMW 3-liters sekscylindrede biturbo, der vandt kategorien 2,5-3-liters motorer.

På syvendepladsen kom BMW/PSA 1.6 liters turbo-benzinmotoren, der vandt i kategorien 1.4-1.8 liters motorer.

På ottendepladsen kom McLaren 3.8 liters V8, der vandt i kategorien 3-4-liters motorer.

På niendepladsen kom Audi 2.5 liters femcylindrede motor, der vandt i kategorien 2-2,5 liters motorer.

Innovativt udviklingsarbejde

Det tog 200 ingeniører og designere mere end fem millioner arbejdstimer at udvikle 1.0 EcoBoost motoren, der er ganske bemærkelsesværdig: Dens lav-inerti turbolader spinner med op til 248.000 omdrejninger i minuttet – eller 4000 omdrejninger i sekundet, hvilket er næsten dobbelt så meget som turboladeren i en Formel 1 racer.

EcoBoost findes i en 100- og en 125 hk version, men en 140 hk variant er på vej til Danmark senere på året i Ford Fiesta, samt i kommende nye, store Ford Mondeo. I 140 hestes udgaven leverer turboladeren et maksimalt tryk på 124 bar, hvilket svarer til trykket fra en fem tons elefant, der står på motorens tre stempler. Motorblokken i støbejern fylder blot som et A4 papir. Udstødningsmanifolden er integreret i topstykket for at opnå hurtigere driftstemperatur og et godt luft-brændstof forhold. Et specialudviklet svinghjul og en særlig fronttrisse giver 1.0 EcoBoost en raffineret motorgang for en trecylindret motor at være.

Motorens friktion er reduceret ved en speciel coating af stempler og stempelringe samt et design, hvor krank og tandrem er konstant oliemættet. En dynamisk oliepumpe optimerer olietrykket og smører efter driftsbehov, hvilket bidrager til brændstof-effektiviteten. Den kommende 140 hk sporty Fiesta Black Edition og Red Edition kører 22 km/l men accelererer 0-100 km/t på 9,0 sekunder.

I Danmark sælges 37 procent af Fiesta’erne med 1.0 EcoBoost motoren, og der er indtil nu produceret mere end 500.000 af denne motor.

For placeringer i de enkelte kategorier i motorkonkurrencen se http://www.engine-expo.com/english/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094