23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Herlig hårdtpumpet kulfiber-Alfa

Flad som en flynder. Centermotor. Kulfiber-chassis. Aggressiv gearkasse. Der er skruet op på max på alle knapperne i apparatet Alfa Romeo 4C.

En køremaskine med racerbil-teknik, optimeret til fart. Men dog stadig med nummerplade. Sådan er Alfa Romeos mest rendyrkede bil; centermotor-raketten 4C.

At læse bildata er en oplevelse i dette tilfælde: Den basale konstruktion er en centermotor og baghjulstræk og turbopower på tværs lige bag føreren og lige foran bagakslen. Her er dobbeltkobling. Og hjulophæng, som var de tænkt til en bil på Le Mans, med øvre og nedre triangler.

Når det kommer til selve bilens opbygning, så kører den da helt ind i Formel 1-verdenen og universet af de absolut dyreste supersportsvogne: 4C er bygget op omkring en kulfiber-celle, efter samme princip som netop en F1 og ellers forbeholdt biler i liga med Koenigsegg og McLaren. Men her i den flynderflade Alfa får man det altså i en bil til "kun" 1,1 millioner kroner.

Så vidt datalæsning. Men hvordan kører raketten?

Turbomotoren giver lynhurtig respons på højre fod. Selv ved bare lidt speederpedal springer bilen frem. Fuld pedal – kapau

www. Dér

var losset i ryggen.

Kør hen til svinget med masser af fart. Drej ind. Mærk hvordan styretøj og fordækkene bare kaster forenden ind i svinget. Hold farten på – hold på – hold på – de brede Pirelli-dæk skal nok bide sig fast. Og så, lige når svinget er ved at åbne sig; stræk højre fod og giv gas. Det virker, så englene synger.

Alfa Romeo 4C er med andre ord ufortyndet køreoplevelse og så tæt man kan komme på en racerbil, der må køre ude på offentlig vej.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078