23948sdkhjf

Volvos asiatiske eventyr

For bare tre år siden var det bare en mark uden for Chengdu. Næste år skal Volvo producere 75.000 biler i den kinesiske bilby, der vokser enormt i disse år.
Kineserne er vilde med svenske biler – især deres SUV’er. Derfor åbnede Volvo fabrikken i udkanten af Chengdu, dør om dør med Geely og tæt på Volkswagen, i 2013. Der skal i denne provins produceres en million biler næste år, og Volvo skal bygge de 75.000 af dem.

På den 500.000 kvadratmeter store fabrik bygger de modellerne XC60 og S60L. Der er netop nu 2363 personer ansat, der har en 12-timers arbejdsdag.

Fabrikken styres af belgiske Luc Semeese, der har været i Volvo-koncernen siden 1986. Først på fabrikken i Gent, og inden det kinesiske eventyr var han tre år i Göteborg.

- Vi kører med et globalt setup her, så der er de samme krav på vores fabrik i Kina, som der er i Belgien og Sverige, siger Luc Semeese.

Flere hænder

Generelt er der lidt flere personer og færre robotter i Kina sammenlignet med de europæiske fabrikker. Årsagen er simpel: Prisen på arbejdskraften. Månedslønnen for de laveste i hierarkiet er omkring 3200 kroner. Derfor monteres forruderne eksempelvis manuelt i Kina og med robot i Europa.

Men ikke alt foregår manuelt. Udstandsning, Bodyshop, Lakeringsafdeling og den afsluttende samlingsafdeling er forbundet via samlebåndet. Og går et led i processen i stå, så starter musikken. Når Michael Jackson spiller, så ved de, hvor kæden er hoppet af.

- Det største problem er kommunikation, og det kræver meget energi fra begge sider at få det til at fungere, siger belgiske Yorick Beun, ansvarlig for bodyshop og udstandsning. Han har været i Kina i to et halvt år.

Lille forskel

De ansatte er oplært fra bunden og har sjældent mere end et par års erfaring. Gennemsnitsalderen på fabrikken er derfor også blot 26 år, og den yngste ansatte er 16 år. Alligevel kræver det et yderst rutineret blik at kunne se forskel på de biler, der bygges i Kinas svar på Detroit inden konkursen og de europæiske fabrikker, forklarer Luc Semeese.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094