23948sdkhjf

Klagesager vælter ind hos Skat

Skatteministeren lover klarere regler om registreringsafgiften, men der vil altid blive foretaget et skøn, understreger han. Foreløbig har autoforhandlere indgivet 30 klager over avanceafgørelser.
Foreløbig har autoforhandlere indgivet cirka 30 klager over afgørelser, der er truffet som led i det særlige kontrolprojekt om flytning af avance på biler, oplyser skatteminister Benny Engelbrecht (S).

Projektet begyndte i 2012, og siden er der truffet afgørelser i 74 konkrete sager, hvoraf 65 er reguleringer på grund af fejl. De forholdsvis mange afgørelser og klager vil føre til klarere praksis, fremhæver skatteministen.

Forhandlernes dybe ønske om klare svar på, hvad man kan og ikke kan for hverken at snyde Skat eller sig selv, bliver næppe helt opfyldt, så længe der er tale om en værdiafgift.

- Uforudsigelighed er et retssikkerhedsmæssigt stort problem på dette område. Spændet i tolkning er med til at skabe konflikten, siger skatteordfører Torsten Schack Pedersen (V).

- Uforudsigeligheden kan ikke afskaffes helt, svarer Benny Engelbrecht.

Klare regler skal tvinges frem

Avancekontrolprojektet kan føre til afgørelser, der tydeliggør praksis – gøre regler endnu klarere, for at bruge skatteministerens vending. Det kan igen føre til, at Skat ændrer det såkaldte styresignal om fortolkning af regler.

- På den måde er det godt, at vi har sat dette kontrolprojekt i gang, for det er den bedste måde at sikre en fuldstændig klarhed, siger Benny Engelbrecht.

- Der må ikke ske overflytning af avance til en brugt bil eller tilbehør, så selve regelgrundlaget er ret klart, tilføjer han.

- Hvor god en handel må kunden lave? Der er regler, som konflikter med hinanden i den situation, for det er ikke super klart, hvad prisen på en bil er. Jeg har set, at kun 16 procent af bilerne sælges til den vejledende udsalgspriskomme nærmere, siger Torsten Schack Pedersen.

Han ønsker, at Skat præciserer de acceptable udsving, så autoforhandlerne ved, hvornår de er på den sikre side.

- Man må give lige så meget rabat, som man har lyst til, men man må ikke flytte avance over på noget, som ikke er legalt, forsikrer Benny Engelbrecht.

Ingen klarhed om rabatter

- Det er ærgerligt, at ministeren kun vil tilvejebringe klarhed ved afgørelser i klagesystemet. Forhandlerne er stadig meget i tvivl om, hvad de må og ikke må, opsummerer Torsten Schack Pedersen.

- Skatteministeren modsiger sig selv, siger chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen, De Danske Bilinspektører.

- Et styresignal skulle netop afklare, hvor meget rabat man må give. Det illustrerer det grundlæggende problem med lovgivningen, der er meget svært at administrere. Det er nærmest umuligt at fortolke det nuværende lovgrundlag præcist, slutter chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen.

Prisen er under importørens anmeldte standardpris i 84 procent af alle bilhandler, oplyser chefkonsulent Mads Engberg, AutoBranchen Danmark.

- Afgiftsberigtigelsen burde ske i forhold til den almindelige handelspris, siger Mads Engberg.

Fristet til EU-sag om avance

Foreningen overvejer at anlægge en EU-sag om lovligheden af den lovbestemte minimumsavance på 9 procent.

Det sker på baggrund af et notat fra juraprofessor Erik Werlauff, Ålborg Universitet. Han finder frem til, at den faste avance er i strid med EU’s konkurrenceret, fordi det svarer til de ulovlige faste listepriser.

I givet fald vil en sag kræve store ressourcer og være tidskrævende, understreger kommunikationschef Lisa Sandager Ramlow.

En af de 30 sager er "H & H Biler"s anke til Landsskatteretten. Uenigheden med Skat drejer sig om godt 300.000 kroner.

- Mange af reglerne er uklare. Det står ikke i loven eksempelvis hvornår man må sælge en demobil. Det er regler, som Skat har sat efter deres befindende, siger Per Hannesbo.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11