23948sdkhjf

FDM har tiltro til dæktest efter ADAC-skandale

Der må ikke kunne sættes spørgsmålstegn ved dæktest udført af den store tyske bilistorganisation, som FDM er koblet på, melder den danske søsterorganisation, der nu afventer en dobbeltkontrol af alle testresultaterne.
Den danske bilistforening og forbrugerorganisation, FDM, afventer nu en ekstern undersøgelse, der skal kontrollere rigtigheden af testresultaterne fra de dæktest, som FDM bringer i det meget anerkendte og citerede foreningsblad Motor og på FDMs hjemmeside. De halvårlige dæktest for sommer- og vinterdæk har stor betydning for såvel værksteders som forbrugernes efterspørgsel efter dæk med vinder-egenskaber.

Ønsket om at efterkontrollere testresultaterne er opstået på baggrund af en oprullet skandale, hvor først ADACs informationschef blev fyret, og hvor direktør Peter Meyer derefter er blevet suspenderet. Skandale-sagen begyndte med en afsløring af fusk med ADAC's årlige Gelben Engel-prisuddeling, hvor klubbens mere end 18 millioner medlemmer stemmer på årets bedste biler. Ifølge ADAC vandt den nye VW Golf den prestigefyldte titel med 34.299 stemmer. Antallet af stemmer viste sig siden at være 10-doblet – i virkeligheden havde Golf blot fået 3271 stemmer.

Enorm ADAC-indflydelse

ADAC, der omsætter for mere end syv milliarder kroner og har enorm indflydelse i den tyske bilindustri – og på det danske bil- og reservedelsmarked – skal nu også efterses i den ellers ansete og vidt citerede dæktest. Revisionsfirmaet Deloitte skal nu undersøge diverse resultater tilbage til 2005 for at sikre sig, at der ikke er sket manipulationer, der ligner de kunstigt oppustede stemmer på VW Golf,

Fra FDM melder direktør Thomas Møller Sørensen, at det dansk-tyske samarbejde fortsætter med tiltro til, at den tyske klub får ryddet op i uregelmæssighederne. Ingeniør og teknisk redaktør på Motor, Søren W. Rasmussen, deltager i dæktest-samarbejdet. Han oplyser, at dæktestene er en del af et fælleseuropæisk testprogram med deltagere fra både bilklubber og andre forbrugerforeninger.

- Der er simpelthen så mange deltagende partnere i selve testen, at der ikke kan rykkes et komma, uden at det diskuteres på højt plan. Alligevel har vi iværksat en stikprøvekontrol for at kunne påvise, at resultaterne er uangribelige, siger Søren W. Rasmussen til Motor-magasinet.

Indkøber dæk anonymt

At FDM sidder med i styregruppen for dæktest betyder, at der også testes dæk, som matcher det danske marked, heriblandt kinesiske dæk. Dækkene testes, før de er ude i almindelig handel. Derfor må bilistorganisationerne stole på, at dækfabrikanterne leverer dæk, der svarer til dem, der senere kan købes af bilisterne. Også denne del er under mistanke for fusk. Testholdet indkøber senere anonymt dæk i normal handel og sammenligner dem med de testede dæk.

Ikke kun tyske testvindere

Søren W. Rasmussen understreger, at det ikke kun er tyske mærker, der vinder testene. Både Continental, Michelin, Goodyear, Bridgestone og andre har haft vindertitlen inden for de senere år.

- I øvrigt er det noget vanskeligt at tale om tyske dækmærker i denne internationale verden, hvor dæk produceres på kryds og tværs af landegrænser for samme mærker, siger Søren W. Rasmussen.

Motor bringer årets test af sommerdæk i forbindelse med Motor nr. 4/2014, som udkommer ultimo marts måned og har tiltro til, at disse testresultater er valide.

Sagen hos Tyske ADAC kan i øvrige komme til at koste flere hoveder. Det viser sig nemlig, at flere højtstående ADAC-medarbejdere har benyttet organisationens redningshelikoptere til rejser – muligvis også til private formål.

Et andet resultat af skandalen er, at de tre store tyske bilproducenter BMW, Mercedes og Volkswagen tidligere på ugen sagde, at de nu vil returnere priser, som de har modtaget gennem de senere år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079