23948sdkhjf

100.000 biler har øget risiko for aquaplaning

Godt 100.000 danske bilister kører med vinterdæk denne sommer. Dermed har de forøget risiko for aquaplaning, viser en ny undersøgelse fra Michelin.
Danskerne har taget budskabet om, at sommerdæk om sommeren er godt for trafiksikkerheden til sig. I en dugfrisk undersøgelse fra Michelin svarer 76 procent af bilisterne, at de kører på sommerdæk – typisk, når temperaturen kommer over fem grader. Omkring hver femte kører på all season-dæk, og kun 3,7 procent beholder vinterdækkene på i sommerhalvåret.

Trods de positive takter i Danmark er der ifølge Michelin grund til fortsat at fokusere på vigtigheden af at undgå vinterdæk i sommervarmen. For tallene i undersøgelsen svarer til, at cirka 100.000 biler på de danske veje kører på vinterdæk netop nu – og dermed med forøget risiko for aquaplaning.

- Umiddelbart er det selvfølgelig positivt, at så mange skifter mellem sommer- og vinterdæk, og at antallet af bilister, der kører på vinterdæk hele året er lavt. Men der er altså stadig cirka 100.000 biler på vejene, som af den ene eller anden grund kører rundt med vinterdæk i sommerhalvåret. Det er dårligt trafiksikkerheden, fordi de udsætter sig selv og deres medtrafikanter for en øget risiko for aquaplaning og tab af kontrol med deres bil, forklarer Peter Qvist, salgschef i Michelin Nordic.

Michelins undersøgelse dokumenterer samtidig en fortsat stigning i antallet af bilister, som henviser vinterdækkene til mørket i kælderen om sommeren. Sammenlignet med en tilsvarende undersøgelse fra 2013 er antallet af bilister, der vælger sommerdæk om sommeren steget syv procent I samme periode er andelen, der kører på vinterdæk om sommeren faldet fra 4,5 til 3,7 procent i år.

Farlig myte om vinterdæk

Selv om det altså er relativt få bilister herhjemme, der kører på vinterdæk i sommerhalvåret, lever en gammel myte om vinterdækkenes egenskaber i bedste velgående. Hver femte i undersøgelsen svarer således, at de mener, at det er sikrere at køre med vinterdæk på våd vej – selv om det er sommer. Heraf godt 23,5 procent af kvinderne og 18 procent af mændene.

- Tests har gentagende gange påvist, at vinterdæk har betydeligt dårligere egenskaber om sommeren – både på tør og våd vej. Derfor er budskabet til bilisterne, at vinterdæk hører til i garagen eller på loftet om sommeren, forklarer Peter Qvist.

Michelin har også spurgt ind til bilisternes viden om mindste lovpligtige mønsterdybde, som dæk på personbiler skal have. Her ved kun lidt over halvdelen (55 procent), at grænsen er 1,6 mm – heraf 63 procent af de mandlige bilister og kun 46 procent blandt kvinderne.

- Sæsonens dækskifte og sommerferiestart er gode anledninger til at tjekke dækkenes mønsterdybde. Nærmer mønsterdybden sig lovens mindstekrav om 1,6 mm, så bør man følge godt med og sørge for at få dem skiftet inden en eventuel bilferie, siger Peter Qvist, og tilføjer.

– I samme omgang er det naturligvis vigtigt at kontrollere dæktrykket – noget vi danskere desværre ikke er verdensmestre i. Faktisk anbefaler vi, at man tjekker dæktryk en gang om måneden. Korrekt dæktryk er nemlig godt for trafiksikkerheden, men også for pengepungen, da det sparer på brændstoffet.

Undersøgelsen er udført af PFM Research på vegne af Michelin i april 2014. I alt deltager 1000 danske bilister, mens samme undersøgelse er udført i Finland, Sverige og Norge.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08