Færre fejl i synshallerne
Trafikstyrelsens nye pointsystem, som synshallerne bliver bedømt efter, er blevet en succes. Efter bare to måneder bliver der lavet færre fejl i synshallerne.
- Synshallerne er blevet mere omhyggelige. Nu noterer de flere fejl end tidligere. Derfor stiger antallet af omsyn også, idet flere omsyn indikerer flere fejl, fortæller en tilfreds kontorchef Leif Lorenzen fra Trafikstyrelsen.
- Omsynsprocenten er steget cirka halvanden procent de første par måneder i 2014. Jeg er overbevist om, at det skyldes det nye pointsystem. Samtidig kan vi se, at antallet af strafpoints, vi uddeler, er svagt faldende. Det indikerer også, at udviklingen går i den rigtige retning.
- Det er ikke noget nyt, at vi griber ind over for de synsvirksomheder, der ikke syner korrekt. Nu er konsekvenserne bare blevet mere synlige via de points, man hurtigt kan få skrabet sammen. Det har fået synsvirksomhederne til at blive bedre til at notere alle fejl. Det er ikke nok, at fejlene bliver påtalt over for vognmanden. De skal også beskrives i synsrapporten. Det er netop det, der er blevet bedre, siden pointsystemet blev indført.
- Synsvirksomhederne har vores pointtabel. I samme øjeblik en synsmedarbejder har overset noget, er pointene for den pågældende fejl kendt på forhånd. Man kender konsekvensen.
- Når en fejl er registreret i vores system, bliver synsvirksomhedens points opdateret til næste morgen. Så de vil altid vide, hvor de er henne.
Sådan fungerer pointsystemet
Systemet er såre enkelt. Trafikstyrelsens inspektører deler points ud, når en synsvirksomhed overser fejl og mangler ved det køretøj, der er til syn.
For mindre alvorlige fejl, får synshallen kun et lille antal points; mens man for de alvorlige fejl og mangler får flere strafpoints. Til sidst tæller man sammen. Hvis summen bliver for høj, er konsekvensen klar: Lukning af synshallen i kortere eller længere tid.