Punkterede biler bliver nødtætnet
Samarbejde mellem Falck og Rema Tip Top skal sikre bilister hurtigere og bedre service efter en punktering.
Når et dæk er punkteret, kan man ikke umiddelbart se, om dækket har skjulte skader som følge af punkteringen. Derfor går det nye koncept up på, at man foretager en " nødtætning" på stedet, og informerer den uheldsramte i en lille folder om, at hans hjul er "nødtætnet" og han maksimalt må køres med en hastighed på 80 km i timen på en strækning ikke over 200 kilometer til nærmeste dæk værksted.
Forsynes med gummiprop
Et dæk er først permanent repareret når, det har været afmonteret fælgen og gennemgået inspektion for følgeskader. Efterfølgende skal skaden være forsynet med en gummi prop i dækkets slidbane samt en lufttæt dæklap på dækkets indvendige side.
Rent teknisk går det nye koncept ud på, at Falck nu på stedet foretager en skadesbegrænsning og forsyner dækket med en vulkaniserede gummiprop. Dog ikke dæk som går over hastigheds kategori V, 240 kilometer i timen.
Såfremt der ikke kan påvises sekundære skader ved den efterfølgende inspektion på dæk værkstedet, slibes gummiproppen i niveau med dækkets inderside og der monteres en vulkaniserede dæklap centreret over skaden. Herefter er dækket bragt tilbage til samme stand som et ubeskadiget dæk og kan igen benyttes fuldt ud.
Skulle der ved inspektion konstateres sekundære indvendige skader som følge af punktering, skal dækket naturligvis udskiftes.