Falken udruger nye dæk
Japansk dækproducent satser på det europæiske marked.
Blandt nyhederne var dækket Sincera SN832 Ecorun, som er klar fra foråret 2014 i 19 forskellige størrelser, 13-15 tommer, serie 70-55 samt T-mærket - også i Danmark. Dækket bygger blandt andet på en særlig teknologi, 4-D Nano Design, som er nyeste teknologi-udvikling og simuleringsredskab fra Falken. Dækket er et standarddæk til segmentet af små og mellemklasse-biler - nemlig til Citroën C-Zero, C1, C3 og Saxo, Mitsubishi i-Miev, Peugeot i-On og 206, Smart Fortwo, VW Polo, Up, Touran og Jetta/Bora, Seat Ibiza, Renault Clio, Megane og Clio III/Grandtour, Hyundai i10, i20, i30 og Accent, Ford Fiesta V/VI og Ka II, Mazda 2 og 121, Kia Picanto, Ceed og Cerato, Mercedes-Benz A-Class, Nissan Micra, Opel Agila, Corsa-B og Astra-F, Toyota Auris, Yaris og Prius, Fiat 500/500C, Punto og Panda, Skoda Favorit og Citigo, Chevrolet Spark, Honda Jazz, Suzuki Swift samt Nissan Note og Micra.
4-D Nano Design mefører lavere friktion, mindre varmeudvikling og lavere rullemodstand, oplyser Falken.
- Vi frygter ikke at blive sammenlignet med premiummærkerne. Vi er meget stolte af nyhederne og tror på succes i Europa. Falken har i dag premium kvalitet, men ikke premium-priser, sagde produktchef Andreas Giese fra Falkens europæiske hovedkontor, Falken Tyre Europe GmbH i Tyskland, ved præsentationen i Sydspanien.
I Danmark har Falken i en længere årrække været distribueret af JH-Import A/S.
- Vi forventer en vækst på 15-20 procent om året i både Europa og Danmark de næste 3-5 år - der er stadig vækst-potentiale for Falken, vurderede Andreas Giese.
Runflat
Falken benyttede også lejligheden til at vise det nye Falken Azenis FK453 Runflat til de dyrere biler. Dækket, som byger på en ny produktionsmetode, NEO-T01 (Next Orb Taiyo Technologu Tyre), er klar på det europæiske marked i to størrelser fra sommeren 2014.
NEO-T01 medfører ifølge Falken, at ensartetheden forbedres med op til 70 procent, mens dæk-vægten reduceres med op til ti procent. Den vertikale stivhed i Falken Azenis FK453 Runflat reduceres med ti procent, hvilket forbedrer kørekomforten af FK 453 Runflat dæk, påpegede Andreas Giese.
Den kløftede dækside forbedrer endvidere Runflat dækkets holdbarhed med mere end 17 procent, mens deformationen af dækket under høj centrifugalkraft reduceres med op til 50 procent.
Dækket starter i år med leveringer til BMW 5- og 6-serien og udvides frem mod 2016 til også at omfatte BMW 3- og 4-serien.
- Vores nye selvbærende produktionssytem for runflat-dæk giver mere sikkerhed, mere komfort og er mere ressourceeffektivt, oplyste Andreas Giese.
Falken oplyser, at der er et svagt voksende marked i Europa for runflat-dæk, mens det er markant stigende for rep-kit fra 2008 til 2017.
Falken er ligeledes klar med ZIEX ZE914 Ecorun Runflat - et standard runflat dæk til segmentet af middelklassebiler.
15 år fra Padborg
John Hansen, JH Import A/S på Visherredsvej i Padborg, har været distributør af Falken-dækkene i omkring 15 år i Danmark - siden 2005 har han været ene om dem.
- Der er utvivlsomt et vækstpotentiale i Danmark, også fordi andelen ikke er så stor. Men vi er jo presset af udlandet og på priserne - generelt er dækbranchen presset i Danmark, konstaterer John Hansen, som peger på Falken-dækkenes gode kvalitet.
- Vi har aldrig haft så få reklamationer på et dæk. Det er supergode dæk, som klarer sig godt i tests, og som forbliver støjsvage. Danskerne er især imponerede over deres lave støjniveau og lange levetid, siger han til Motor-magasinet.