23948sdkhjf

Dacia er mere end i mål i Danmark

Det er nu et år siden, Renaults discount-mærke Dacia tog hul på Danmark med et mål på en markedsandel på 1,0 procent, der nu er næsten dobbelt så stor.
Dacia har nu været i Danmark i et år. Mærket gik i land sidste forår med den syvpersoners MPV med navnet Lodgy. Nu er der i alt fire forskellige modelrækker. Derfor er det tid til første status – hermed "3 skarpe" til mærkets pressechef, Søren Hyltoft.

Motor-magasinet: På et år har I solgt cirka 1600 nye Daciaer, hvordan vurderer I mærkets start i Danmark?

Søren Hyltoft: Det ser godt ud, vi er meget tilfredse. Da vi lagde ud i 2013, satsede vi på en markedsandel på 1 procent. Målt fra maj 2013 til maj 2014 er vores markedsandel 1,2 procent, og lige nu er vi på 1,88 procent for at være helt præcis – så vi er mere end i mål. Vi er inde i en god gænge, så vi satser på at fortsætte, som vi gør nu – altså en stille evolution.

Motor-magasinet: Dacia har i dag 38 forhandlere – er forhandlernettet dermed fuldt udbygget?

Søren Hyltoft: Lige nu er vi tilfredse med 38 forhandlere, men vi ser dog på, om det er "sorte huller" på landkortet. Alle vores forhandlere i dag var allerede Renault-forhandlere, hvilket også er et krav til kommende forhandlere af vores nye mærke. Der er en nødvendig synergi mellem de to mærker, det gælder især på værkstederne.

Motor-magasinet: Hvordan påvirker de dårlige anmeldelser salget?

Søren Hyltoft: Hmm, jeg synes ikke, at vi har fået dårlige anmeldelser – sådan opfatter jeg dem faktisk ikke. Jeg synes, at den dækning, der har været, har været fair. Vel har det ikke været roser hele vejen igennem. Men folk ved jo godt, at der ikke er samme sikkerhed i en Duster som for eksempel i en Nissan Qashqai. Nej, jeg tror, at kunderne vurderer "at det ved jeg godt – og det er jo også derfor, jeg betaler 130.000 kroner mindre for en Duster".
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.139