23948sdkhjf

Strøjer kigger på Le Mans biler derhjemme

På Strøjer Samlingen ved Assens har en ægte bilentusiast samlet adskillige biler med glorværdig Le Mans-historie.
Jørgen Strøjer står foran en sort Ford F40 Mk 7,0 V8 med grå fartstriber. Den velholdte, smukke racerbil er fra 1966, og ejermanden Jens Strøjer fortæller om dens historie.

- Henry Ford den 2. ville gerne købe Ferrari og gøre det til Ford, men det måtte han ikke få lov til af Ferrari. Så lavede Ford selv denne F40 og opnåede stor succes med bilen og ødelagde Ferraris dominans i Le Mans. Det år deltog Ford med otte biler og havde de første tre biler, som kørte over målstregen til Le Mans, siger han.

Selve F40-eren, han taler om, har ikke deltaget i Le Mans, men den er alligevel fuldstændig magentil den oprindelige Ford F40, som dominerede Le Mans i slutningen af 60'erne. Den er blot én blandt mange imponerende og i nogle tilfælde ret sjældne sportsvogne, som står blanke, flotte og stolte blandt Jørgen Strøjers imponerende samling af biler.

I alt udgør udvalget på omkring 90 biler nu det, som bare kaldes for Strøjer Samlingen og er en af Danmarks største private samlinger af eksklusive biler.

Jørgen Strøjer har i mange år nydt at vise og fortælle om de små 100 biler, han har. Det gør han tydeligvis stadigvæk.

Vild med Le Mans

Det var egentligt Jørgen Strøjers far, som startede bilsamlingen, men det er i den grad Jørgen Strøjer, der har gjort den til det imponerende syn, den er i dag. Det er næsten svært at koncentrere sig, for ved siden af den ene unikke bil, som man måske kun husker fra et gammelt bilblad eller en legendarisk film, står endnu en berømt model.

Samlingen er godt gemt af vejen lidt uden for den maleriske Assens-egn i det vestfynske, og her bor den ganske dedikerede bilsamler, som også har en forkærlighed for mange andre biler end lige Le Mans-vogne.

Den offentlige samling tæller blandt andet 10 Ferrarier, seks Lamborghinier, ti Aston Martin, og en del Bentleyer.

Alligevel var den 16. maj 2013 en ganske særlig dag i det for mange ukendte hjørne af Fyn. Jørgen Strøjer og hans entusiasme var nemlig grunden til, at flere tidligere og nuværende Le Mans-kørere havde fundet vej til Fyn, da den årlige særudstilling i Strøjer Samlingen fandt sted. Dagen var en optakt til Le Mans, som skulle køres i Frankrig weekenden efter. Naturligvis var også de danske kørere, Christoffer Nygaard og Kristian Poulsen med. Men samtidigt kunne de besøgende opleve genforeningen af Jens Winther, Margie Smith- Haas, USA"s første kvindelige Le Mans-kører og David Mercer fra England, som alle var fra Danmarks første Le Mans-Team, der deltog for over 25 år siden.

Arrangementet kunne næppe have været holdt et mere passende sted. Overalt står der biler, som har deltaget i Le Mans gennem tiden. Og Jørgen Strøjer fortæller gerne om hver enkelts historie, da han viser to Jaguarer fra 50’erne - en C-type og en D-type.

- Disse er typiske Le Mans-biler fra dengang. Det var tiden, hvor Jaguar virkelig havde succes. De vandt faktisk kun på én ting, og det var skivebremserne fra Dunlop, som var i stedet for tromlebremser. Det var med til at give dem vinderpositionen af den simple årsag, at de jo kunne bremse senere og derved slå de måske lige så hurtige biler, fortæller han.

Kender alle detaljer

Der er ingen tvivl om, at Jørgen Strøjer er en mand, som er dedikeret til sine biler, som han har så mange af.

Mens Jørgen Strøjer viser rundt i bygningen med de mange Le Mans-biler, kommer snakken ind på blandt andet Porsche, Jens Winthers kvaler i sin 70 grader varme kabine med hastigheder på 320 km/t under Le Mans-løbet i 1986 og meget andet. Historierne er mange. Blandt andet taler han om W.O. Bentley’s genialiteter. Med i Strøjers samling er nemlig også en Bentley Speed Six fra 1930, som er et enormt køretøj.

Denne bil den vandt i 1930 for sidste gang. Den dystede senere blandt andet mod en Alfa Romeo Monza 1932, som jeg også har stående. Selv om den nok var den langsomste, så var den mere holdbar på sigt. Dobbelt tænding, ekstra olie og ekstra tændrør, så Bentley var forberedt på hvad som helst, siger han og kigger næsten helt forelsket på sin favoritbil i samlingen.

- Det var gennemtænkt, og jeg tror, det var det, som senere Audi så. Deres biler var ikke altid de hurtigste på Le Mans, men de var de mest holdbare, og de beviste, at selv en langsommere bil kan vinde på Le Mans.

Tragedien i 2013

Den historiske viden er på plads, men desværre er Jørgen Strøjer så travl en mand, at han ikke har mulighed for at at tage til Le Mans hvert år. Tre gange har han dog været af sted, og det betyder meget for ham.

- Den ene gang regnede det så meget, at vi var ved at drukne. Den anden gang var det pisseskægt. Og den tredje gang var det også pisseskægt, indtil ulykken skete, siger Jørgen Strøjer, og kommer ind på Allan Simonsen tragiske uheld i 2013.

For første gang er entusiasmen dæmpet. Den markante, tydelige fynske røst, som antyder, at han er vant til at tale til forsamlinger, bliver dæmpet.

- Vi sad jo sammen med Allan Simonsen nede i pitten før løbet og sagde, "så kører det", og han sagde "det kan du tro". En time efter var han død. Alt gik fuldstændigt i stå, og det er der ikke noget at sige til. Men det var ikke kun danskerne, der gik i stå. Det var over hele banen. Vi tog ret hurtigt hjem næste morgen, husker han.

Uden pause fortsætter han:

- Le Mans er noget, du skal opleve, hvis du holder af biler. Der findes ikke noget så stort. Jeg har selv kørt Mille Miglia i Italien, og selv det kan ikke sammenlignes. Men det er ikke et sted, jeg vil til igen og igen, siger han dog.

Alle Le Mans-bilerne kan ses efter personlig henvendelse ved Strøjer Teglværk. Der bliver også annonceret særarrangementer på hjemmesiden www.strojersamlingen.dk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078