23948sdkhjf

Dansk firma styrer

Med Hans Hartmanns Powerbox er det dansk produktudvikling, der sidder i flere af Le Mans-racerne. Der er tale om styrebokse, der giver overblik over samtlige elektriske kredsløb i bilen.
I 2013 havde omkring halvdelen af de deltagende biler i Le Mans en danskproduceret Powerbox siddende i deres racerbil. Sådan lyder det forsigtige bud fra Hans Hartmann, der er ejer af Hartmann Racing og HP Electronik lige uden for Herning i Midtjylland. Det er ham, der står bag udviklingen af Powerbox, en styreboks, som erstatter alle sikringer og relæer, samler al bilens el og kan overvåges via en computer, så man på sekunder kan se, om der er fejl i dele af bilens ledningssystem. Og det er en ganske god egenskab, siger autoteknologen og elektronikfagteknikeren Johan Rauchfuss, der på Århus Tech underviser i ledningssæt til racerbiler for skolens studerende og også med sit eget firma JO Racing laver elektroniksæt i racerbiler.

- Inden for autoverden er det meget nyskabende, men inden for elektronik, er det ikke. Jeg lavede også ledningssæt tidligere, bare til militæret. Det sidder sådan set også i alle nye gadebiler. Der hedder det bare centralelektronik, men det her kan meget, meget mere, siger underviseren, der er ganske begejstret for produktet.

Egen opfindelse

Hans Hartmann udviklede produktet, efter han selv begyndte at rode med racerbiler først i 00'erne.

- Jeg fandt ud af, at elektronik i racerbiler var en katastrofe. Der var el-fejl konstant, og vi kunne knapt nok køre, før der var noget elektrisk galt. Der måtte ske noget, og så lavede jeg denne her boks, siger Hans Hartmann, der oprindeligt er uddannet elektriker.

Idéen er helt hans egen og er baseret på en styreboks, som han udviklede til Scanias busdøre i 2001.

Styreboksen blev siden realiseret i samarbejde med Ole Bull Racing (OBR), som har virksomhed og bolig i England. Ole Bull og Hans Hartmann mødtes i 2006 og lancerede styreboksen under devisen, at Hans Hartmann skulle producere og udvikle boksen, og OBR skulle sælge den, fordi han havde netværket.

Første kunde blev Porsche, som brugte den i sin Spyder under Le Mans med stor tilfredshed. Hartmann Racing sælger nu boksen selv, og har kunder som Pagani, Ferrari, Chevrolet, flere Le Mans LMP1 and LMP2 prototyper, Porsche og mange andre. Hans Hartmann tror på, at hans produkt er populært, fordi det er gennemprøvet.

- Vi har jo selv et testmiljø. Mange af dem, der laver ting til racerbiler, laver det bare til en anden. Vi kan selv putte det i vores egne biler og gå ud og prøve det. Det betyder, at vi har kunnet udvikle et godt produkt. Vi havde en bil i 2008, hvor det gik lidt lala. Vi byggede den om i 2009, og så har vi nærmest vundet alt siden, fortæller Hans Hartmann.

Gør bilen mere sikker

- Funktionalitetsmæssigt får du et langt bedre overblik over el i bilen. Du får noget sikkerhed, og du sparer noget vægt. I stedet for store kabelbundter i den gammeldags facon, får du kun lavet det el, du skal bruge. Hvis du skal bygge racerbil fra bunden, så er det billigere at købe en Powerbox og lave et simpelt ledningssæt end at lave et kompliceret ledningssæt uden powerbox, vurderer Hans Hartmann.

Og det udsagn er underviseren og byggeren Johan Rauchfuss faktisk helt enig i. Han fastslår, at Powerbox-løsningen er billigere og samtidigt er mere driftssikker.

- 100 gange mere sikker. Jeg vil hellere sælge en powerbox til mine kunder, hvor jeg taber penge på det, fordi jeg korter så meget ned på arbejdstiden, siger Johan Rauchfuss, som også leverer tracksupport til teams ved større løb.

- Hvis man skal fejlfinde på et ledningsnet, der sidder i en traditionel racerbil, så skal man først multimere, så måle frem og tilbage fra den ene, anden og tredje enhed. Man går hele balladen igennem, til man finder fejlen. Når man skal fejlfinde på en racerbil, der har en powerbox installeret, så sætter man et usb-stik i sin computer. Ding, så går der få sekunder, hvor man fejlfinder. Jeg kan sætte et USB-stik i computeren, og lige i det sekund, skærmbilledet kommer frem, kan du med det samme se, hvad der er galt, siger han og fortsætter:

- Når man står til et 24-timers-løb, er hastighed på fejlfinding alfa og omega. Der står fem mekanikere klar, og så skulle det gerne være sådan, at jeg står klar med min computer og med det samme kan fortælle, hvad der er galt. Alt det med, at “vi skal lige have bilen i pit, og lad os lige måle," den går ikke, sige Johan Rauchfuss.

Flere konkurrenter

Hans Hartmanns Powerbox er ganske vist ikke den eneste på markedet.

- Mange andre har fået idéen. Der er fem seks produkter, der minder om Powerboksen. Desværre fik jeg aldrig taget noget patent på den, griner Hans Hartmann.

Johan Rauchfuss synes i virkeligheden, at nogle af produkterne er bedre end Hartmanns Powerboks, men til prisen er den reelt uden for konkurrence.

- Da den i gamle dage kostede 30.000 kroner, kunne jeg ikke retfærdiggøre over for mine kunder, at de skulle bruge den, når de alligevel ikke forstod, hvor god den var for bilen, griner Johan Rauchfuss.

Alle, der køber en Powerbox, får i øvrigt livsvarig garanti, ligesom alle softwareopdateringere gratis, når først man har købt produktet. Indtil videre har Hartmann Racing solgt mellem 600 og 700 bokse til racerbilsproducenter og -teams over hele verden, og Hans Hartmann har flere produkter under udvikling.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141