23948sdkhjf

Danskere flager på Langsiden

17 danskere fra Motorsport Sønderjylland skal igen i år være helt tæt på Le Mans som officials - det er ottende gang, gruppen skal af sted.
I Ålsgårde sidder Lars Lorentzen og glæder sig ekstra meget til årets Le Mans. Det samme gør Jan Sølbek Jepsen, som bor i Skærup på Fyn. Sammen med 15 andre skal de i juni til Le Mans i officielt ærinde, hvor de alle skal være Flag Officials under Le Mans og derfor har første parket til banen.

- Min ekskone ville ikke have, at jeg så racerløb, så da vi blev skilt tog min gode kammerat fra Motorsport Sønderjylland mig med til Le Mans i 2009 som tilskuer. Han var official, og jeg havde luret lidt på, hvad det gik ud på. Da jeg oplevede det tænkte jeg - dét her skal jeg også prøve, siger Lars Lorentzen, som selv er hobbymekaniker med cvr-nummer.

Siden 90’erne har han rodet med og bygget motorer til egne biler, professionelt lavet rustfri udstødninger og haft interesse for motorsport. Men efter han - lige som alle de øvrige deltagende - blev en del af Motorsport Sønderjylland som official, er han “rigtigt" med til løbsarrangementer på Padborg Park og til flere andre løb i hele Europa.

- Vi har været på Spa til Formel 1 og 24-timers løb, og på Nürnburgring til WTC, Classic og hvad der nu ellers foregår dernede. Det er vores anden hjemmebane, griner han.

Som Flag Official er man sammen med racecontrol med til at værne om sikkerheden med forskellige farver flag, som advarer kørerne om farer eller forhold forude.

- Vi står ved chikane 61, hvor de kommer blæsende med fuld skrald. Første gang jeg så dem, tænkte jeg, at det var da nogle hårde drenge, de der. Det er en fed oplevelse. Bare sådan noget som at se sådan en som Tom Kristensen og opleve, hvor stærkt han kører om natten, det er helt vildt, fastslår Lars Lorentzen.

Hvorfor ikke spørge?

Det var Jan Sølbek Jepsen, der som turansvarlig i Motorsport Sønderjylland skaffede tjansen på Le Mans, da han i 2005 var nede som tilskuer. Han var nysgerrig og spurgte en official, hvad man skulle gøre for at blive en del af holdet.

- I 2007 fik jeg så kontakten dernede, og vi endte med at blive 19, som tog til løb. Vi har været dernede lige siden, siger en tilfreds Jan Sølbak Jepsen.

På den lange langside, Mulsanne, er der to chikaner, og det er ved den anden chikane, at den danske post, nummer 61, samt posten 63, holder til. Bilerne kører noget over 300 km/t (hastighederne har før været over 400 km/t indtil man lagde de to chikaner ind), når de kommer forbi. Undervejs i løbet har man sammenlagt otte timers vagt: To timer og to gange tre timer med lange pauser imellem.

De mange pauser giver mulighed for at se rigeligt til løbet, og som official har man også meget kontakt til kørerne og adgang over det meste af banen.

- Kørerne synes, at det er kanon fedt, at der også er danskere, som hjælper på selve banen. Sådan en som Jan Magnussen ved, hvor vi står, og han blinker med lys og vifter med armene inde i kabinen, når han kører forbi på første omgang. Det synes vi er fedt, og vi besøger også gerne kørerne i garagen. Det er god stil og franskmændene, vi står sammen med, er meget misundelige, fortæller Jan Sølbak med et grin.

Meld dig ind

Det er jo ikke kun skæg og ballade det hele. Der sker også uheld. Men de danske officials har været forskånet for at opleve de værste på deres poster.

- Sidste år, da vi var på vagt, kom der en bil kørende for fuld skrue, og det gik for stærkt, for der havde været lidt tågeregn. Han satte sin vogn sidelæns i tønderne med fuld knald i chikanen, hvor vi stod. Der fik jeg mig lige en forskrækkelse. Man tænker, bare han hopper ud af bilen. Det gjorde han så også. Men skide være med bilen, det er bare materialer. Det kan laves igen, siger Lars Lorentzen.

Når man er så tæt på bilerne, og de bremser fra over 300 km/t til de omkring 100-130 km/t, som de kører gennem chikanen, er det en oplevelse, som er unik. Det opfordrer han gerne alle til at blive en del af, især fordi det ikke nødvendigvis kun er på Le Mans, det er sjovt at være official.

- Alle, som går med drømmen om at se motorsport, bør melde sig ind i en motorsportsklub og blive official. Det er ret sjovt, og det er et rigtig godt kammeratskab, man også får ud af det. Der er gode oplevelser, og især i Motorsport Sønderjylland støtter man meget op om, at vi tager af sted til udlandet, siger Lars Lorentzen.

For at blive official skal man tage et kursus, men det betyder så også, at man kan komme helt tæt på til for eksempel Le Mans, Formel 1 og de store løb.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063