23948sdkhjf

Rettelse: Alle taxier skal have partikelfiltre

Alle dieseldrevne taxier og vogne, der kører for det offentlige, skal senest 1. juli være forsynet med godkendte partikelfilttre, oplyser Trafikstyrelsen.
Motor-magasinet skrev i printavisen i fredags den 9. maj på side 6, at "alle dieselbiler skal have partikelfilter" fra 1. juli, men det er en overdrivelse, idet det kun gælder alle dieseldrevne taxier og vogne, der kører for det offentlige.

Dieseldrevne taxier og biler, der kører for det offentlige, og som ikke i forvejen er forsynet med partikelfilter, skal således senest den 1. juli 2014 være synet og godkendt med et godkendt partikelfilter, oplyser Trafikstyrelsen.

Den tyske producent af dieselpartikelfiltre, HJS, oplyser, at de er leveringsdygtig i filtre med KBA godkendelse, som det kræves i Tyskland, og som er godkendt af Trafikstyrelsen og Teknologisk Institut.

For at få denne godkendelse, skal et partikelfilter som minimum fjerne 30 procent af soden. Målinger foretaget af Bosch Car værksteder i Nordjylland og København viser, at åbne partikelfiltre fjerner langt mere end de påkrævede 30 procent.

- Vi har set resultater fjerne op til næsten 80 procent af soden. Åbne partikelfilter fra HJS har tre års garanti og skal ikke renses, ligesom de kan benyttes til køretøjer op til 3,5 ton. Filtrene leveres med monteringsanvisning, skabelon og monteringsdele. Monteringen sker typisk mellem katalysator og mellempotten og tager højst en time, oplyser den danske importør af HJS, Dieter Schäbethal.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109