23948sdkhjf

Nordjyder er loyale - midtjyder troløse

En ny undersøgelse viser, at danskerne overvejer flere forskellige bilmærker, inden de køber bil. Se, hvilket mærker, kunder er mest loyale over for.
Selv om danskerne klart foretrækker bestemte bilmærker, betyder det ikke, at man altid er fast besluttet på at købe en Skoda, VW eller en Toyota.

I en ny undersøgelse af BilBasen og YouGov, fortæller langt de fleste danske bilejere, at de altid overvejer flere mærker, før de køber.

Således fortæller 38 procent og dermed flest af de adspurgte, at de altid overvejer 3-4 forskellige mærker, mens 27 procent og dermed næst flest typisk vælger mellem 1-2 forskellige mærker.

- Med så klare favoritter som der er i Danmark, kunne man forledes til at tro, at danskerne altid skråsikkert og traditionen tro køber den bil, de plejer at købe og kender til. Men faktisk er den danske bilejer utrolig velovervejet og bruger også lang tid på at opveje konkrete fordele og ulemper ved de forskellige mærker, som sammenholdes med biltypen og de individuelle behov, forklarer Jan Lang, der er markedsanalytiker hos BilBasen.

Nordjyderne mere mærkeloyale

Mens langt de fleste generelt overvejer flere bilmærker, inden det egentlige bilkøb, viser undersøgelsen til gengæld, at nordjyderne er de mest mærkeloyale. Her gælder det for 15 procent at de adspurgte, at de altid vælger det samme mærke. Til sammenligning er det kun syv procent i Midtjylland, der køber det samme bilmærke.

- At nordjyderne vælger de samme mærker er på ingen måde et udtryk for, at deres bilkøb ikke er gennemtænkt. De overvejer stadig bilen ud fra type, økonomi og egne behov, men har altså så i højere grad en forkærlighed for nogle bestemte mærker, end vi har i resten af landet, fortæller Jan Lang.

Konservative bilejere

Udover den regionale tendens viser undersøgelsen, at ejere af nogle bestemte mærker er mere konservative i deres bilvalg end andre. Her gælder det i særdeleshed, at ejere af Toyota, Volvo og Mercedes ofte vender tilbage til en bil af samme mærke igen.

- Som med så mange andre forbrugsgenstande er det et sammensurium af image, personlige erfaringer, tilhørsforhold, tradition, der langt hen ad vejen bestemmer, hvilken bil vi vælger, og derfor kan man ikke entydigt forstå undersøgelsens resultat som et kvalitetstempel af de nævnte mærker, men snarere som et udtryk for, at danskernes valg af bil er gennemtænkt, slutter Jan Lang.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094