23948sdkhjf

Plads til digital forbedring

Omkring 100 bilforhandlere fik input til elektronisk optimering af forretningen ved Biltorvets årsdag. Læs om de gode råd her.
Bilforhandlernes egen netportal for bilsalg og auto-it, Biltorvet A/S, er i god gænge, og bestyrelsen fortsætter uændret, viste generalforsamlingen sidste uge i Odense. Det er måske mere end man kan sige om nogle af de deltagende bilforretninger, der denne dag kunne hente et utal af guldkorn og input til digital forbedring af driften fra årsdagens spændende indlægsholdere.

Formand Knud Nielsen og direktør Claus Nyboe kunne før og efter indslagene pointere, at der er plads til forbedring og masser af digitale muligheder, samt at markedsføring og digital oprustning koster.

René Tønder Nielsen, Udvikling A/S, talte om digitalisering af bilbranchen ud fra trends i USA.

Kristian Djurhuus, Industry Manager, Google Denmark ApS, talte om brugernes adfærd på nettet.

Tobias Tofting, Digital Strategist, Keybroker København, fortalte om at arbejde struktureret med at tiltrække kundeemner online, Henrik Busch, Managing Partner, BlackwoodŸSeven, talte om kundeoplevelsen fra lead til levering, og Troels Meyer, AutoIT, fortalte om nyudvikling i bilsalgs-værktøjet.

Brug Big Data

Pointen fra René Tønder Nielsen er, at danske bilforretninger i langt højere grad skal lade den fysiske forretning og online-delen smelte sammen. Kunderne søger og handler gerne bil om aftenen, og i USA sidder sælgerne klar ved tasterne efter det, vi herhjemme kalder normal fyraften.

- Det er ikke meningen, at I skal gå herfra nedbøjet og nu vil hjem og sælge forretningen. I skal se muligheder, og det er faktisk svært at se et skifte i tidsånden, mens det sker. Tænk som Steve Jobs fra Apple: Man kan ikke spørge kunden, hvad han vil have, for han ved det ikke selv. Det er vigtigt, at jeres brand og værdier hænger sammen med virkeligheden. Internettet har medført flere mellemmænd, der vil ind digitalt og få del af "vores" værdikæde. Fordelen – eller ulempen, om man vil – er, at digitale forretningsmodeller er hurtige at skalere op for udvidelse. Digitalisering skal i langt højere grad være del af jeres forretningsmodel. Men autobranchen herhjemme har generelt ikke gjort brug af Big Data, da vi er meget traditionelt tænkende og mener, at bilsalg er mere følelses- end databetonet.

- Få af jer differentierer sig, og mange følger samme spor som altid. Problemet med digitaliseringen og internettet er, at bilforretninger med ringe digitalisering risikerer at blive valgt fra af kunderne, tilmed uden at I ved det, sagde René Tønder Nielsen, der har årelang og bred autobrancheerfaring fra alle sider.

3D print og urbanisering

Han pointerede desuden, at samarbejde med konkurrenter kan være en god og nødvendig løsning – og at bilimportører traditionelt ikke hjælper den enkelte bilforhandler. Man skal få lavet apps, og websites skal optimeres til mobile platforme for at tiltrække nye kunder.

40 procent af bilkøberne vil gerne købe bil direkte fra fabrikken, fordi "forhandlere ikke skaber værdi", viser undersøgelser. Trusler mod bilforhandlerne er også en fremtid med 3D-printere, hvor kunderne selv let kan fremstille eksempelvis spejlhuse og lygteglas. Og den øgede urbanisering betyder ændret brug af bilerne såsom delebiler.

- Det er tankevækkende, at I som autoriserede mærkeforhandlere traditionelt tager til takke med at tjene lidt på salg af nye biler og desuden er bundet til at udføre ringe betalte reparationer i garantiperioden, sagde René Tønder Nielsen.

Bilforhandlere skal i højere grad benytte sociale medier og sørge for at få gode ratings fra kunderne. Og så skal der styr på god besvarelse af e-mails og lagring af kundedata. Samt online-bookning af værkstedstider og prøvekørsler, der ofte fører til salg. Ny trend fra USA er, at store bilforhandlere selv trækker leads hjem i kraft af godt brand i markedet og ofte med et stramt koncept og profil.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078