23948sdkhjf

Bilforhandlere øger overskud

Bilforhandlerbranchen har det godt, vurderer regnskabsanalyse af landets 405 største bilforhandlere og 23 importører.
De danske bilforhandlere - de 405 største - fik tilsammen et overskud i 2013 på 474 millioner kroner, og 2013 blev dermed et af de bedre år, med en stærk resultatforbedring i forhold til 2012, hvor de 405 forhandlere tjente 279 millioner. Oven i bilforhandlernes overskud fik de 23 bilimportører også et overskud på 426 millioner kroner, hvilket er nedgang i forhold til de to tidligere år, men stadig meget imponerende resultater. Tilsammen tjente bilbranchen dermed, kan man sige, 900 millioner kroner efter skat i 2013.

Det oplyser Ole Egholm, Dansk Brancheanalyse ApS i Søborg, som netop har offentliggjort en analyse af Danmarks 405 største bilforhandlere og 23 importører for ottende år i træk.

Bilforhandlerne omsatte for godt 57,5 milliarder kroner og havde også en fin vækst i omsætningen på 3,6 procent, hvilket var lidt pænere end bilimportørernes vækst på 2,0 procent. Bilimportørernes omsætning landede i 2013 på knap 26,9 milliarder.

Bilforhandlerne beskæftiger i alt 16.058 ansatte, hertil kommer 2120 ansatte hos bilimportørerne. I alt 18.178 arbejdspladser, og branchen har, på trods af omsætningsfremgangen, skåret i alt 72 arbejdspladser i forhold til året før. Til gengæld er lønniveauet steget med nogle tusinde, sådan at en bilforhandler nu tjener 382.000 kroner i gennemsnit, mens en bilimportør tjener 528.000 kroner om året (målt som virksomhedens samlede personaleomkostninger per ansat). En bilforhandler lavede i gennemsnit et overskud på 30.000 kroner per ansat, mens en bilimportør lavede et overskud på 201.000 kroner, oplyser Ole Egholm.

Kun tre konkurser

Blandt de 400 bilforhandlere, Dansk Brancheanalyse analyserede sidste år, er kun tre gået konkurs i de sidste 12 måneder.

- Det er noget færre end vi forventede, og udtryk for, at bilforhandlerbranchen har det godt. Vi har dog fortsat udpeget 36 bilforhandlere (ned fra 56 sidste år), som stadig har nogle ting i regnskaberne, der gør, at man kan betragte dem som konkurstruede. Vi forventer dog ikke flere konkurser i 2015 end de forholdsvis få, vi havde i 2014, siger Ole Egholm.

- Vi tillader os tilmed at forestille os, at 2015 også tegner til at blive et godt år for den danske bilbranche. Vi har et skyhøjt aktieniveau (og der er en form for sammenhæng mellem aktieniveau og nybilsalg), og så har vi de meget lave oliepriser, en skøn cocktail for bilbranchen. Sorteper er selvfølgelig hvis der atter kommer lov- og skatteændringer, der gør det endnu mindre attraktivt at køre i bil i Danmark. Men vi tror faktisk ikke, at det rent juridisk kan blive meget værre, og bilforhandlere er om noget et erhverv vant til at håndtere at love og regler ændrer sig på årlig basis, tilføjer han.

Analysen af Danmarks 405 største bilforhandlere og 23 importører udgives i rapportform, fylder 196 sider og koster 4000 kroner. Den tager udgangspunkt i de senest offentliggjorte regnskaber – det vil sige 2013 eller senere. Analysens deadline for indgåede regnskaber var 20. november. Analysen kobler regnskabsinformationerne med, hvilke bilmærker der forhandles, og medtager alle bilforhandlere med mindst 50 millioner kroner i omsætning eller mindst ni ansatte/bruttofortjeneste på fire millioner kroner/personaleudgifter for tre millioner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11