23948sdkhjf

CAD vil arbejde politisk med liftproblematik

Den senere tids kritik af forhold på værkstederne omkring liftsikkerhed skal afklares hurtigst muligt.
De frie værksteders forening, CAD, der tæller knapt 1800 af landets cirka 4000 værksteder, vil have klarhed om forholdene og skabe bedre liftsikkerhed på de danske værksteder. På et hovedbestyrelsesmøde i CAD forleden blev den senere tids kritik, bragt her i Motor-magasinet, af såvel ringe lifte, manglende indsats fra Arbejdstilsynet, for dårlige regler på området, useriøse liftservicevirksomheder og problematiske salgsvirksomheder af lifte drøftet.

Fra CAD siger direktør og advokat Erik S. Rasmussen, at problemerne skal deles op i to områder: For det første Arbejdstilsynets indsats omkring markedsovervågning og status for lifte med ringe liftsikkerhed, der er CE-mærket og fungerer på danske værksteder, selv om de ikke lever op til CE-regler og Maskindirektivet. Samt det faktum, at der findes for mange "bagere med smørekander", der servicerer lifte uden indsigt i såvel regler som mekanik, fordi der ikke stilles krav, endsige findes en uddannelse.

Ræven vogter gæs

Nogle servicefirmaer er tilmed hyret af liftproducenter og importfirmaer til at tilse samme importfirmaers lifte sat op på værksteder, der i flere tilfælde er anmeldt til Arbejdstilsynet for ikke at have det nødvendige sikkerhedsudstyr.

- Det er jo som at lade ræven vogte gæs, og her er lovgivningen for slap og løs. Vi vil bevæge os ind i problematikken og udfordre styrelser og ministerier for at få fastere rammer for uvildighed. Det er jo vores folk, der arbejder under måske problemfyldte lifte og tonstunge biler, som vi af og til ser falde ned på grund af liftproblemer, siger Erik S. Rasmussen.

Han sammenligner området med, at der findes faste rammer og regler for trykbeholdere og kompressorer, som CAD og værkstederne mener ikke udgør nær samme fare som lifte. Desuden finder Erik S. Rasmussen det umiddelbart problematisk, at Arbejdstilsynet ikke har ansat eller samarbejder med uvildige praktikere som tilsynsfolk, der har mekanisk forstand på liftes opbygning, men at Arbejdstilsynet kun forholder sig til "taknemmelige papirer", hvoraf det fejlagtigt kan fremgå, at tilsete lifte opfylder gældende krav til opbygning og servicering.

Øget kontrol koster

- Vi kan som organisation selvfølgelig ikke undslå os for at måtte betale til en øget indsats. Men en del af CADs involvering, såvel som de øvrige værksteds-organisationers, er at sørge for, at der nu ikke bliver opbygget et stort og forkromet administrativt system, der koster "spidsen af en jetjager". Øvelsen går naturligvis ud på, at vi hjælper myndighederne med at finde ud af, hvordan forholdene kan bedres uden for store udgifter på en smart og gennemtænkt måde, der sikrer uvildighed, siger Erik S. Rasmussen.

Et umiddelbart bud kunne være at samle Arbejdstilsynets kontrol af porte, kompressorer og lifte som ét besøg og dermed spare, hvad det eventuelt måtte koste at udvide med at hyre folk med praktisk indsigt i liftes sikkerhedssystemer og opbygning.

Flere kritikpunkter

CAD vil også søge at finde ind til den fremsatte kritik at, at Arbejdstilsynet ikke rykker hurtigt nok ud til anmeldelser af problemfyldte lifte. Og at påbud til liftproducenter eller -importører om tilbagekaldelse eller udbedring af givne typer lifte ikke bliver gjort landsdækkende gennem offentliggørelse i eksempelvis meget læste fagblade såsom Motor-magasinet, idet der tilsyneladende ikke findes regler for krav om offentliggørelse.

CAD vil søge at løfte opgaven i samarbejde med andre værkstedsorganisationer såsom D.A.F., Bilbranchen, DBFU og FAI gennem det fælles forum Autobranchens Fællesråd.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094