23948sdkhjf

Danmark vil begrænse plantebenzin

De nuværende biobrændstoffer giver ingen CO2-gevinst, siger Martin Lidegaard.
Biobrændstoffer lavet direkte på markafgrøder er en uskik, mener klima- og energiminister Martin Lidegaard (R).

Han har hele Folketinget bag sig i kravet om, at iblanding af såkaldte første generationsbiobrændstoffer – som lige så godt kan anvendes til fødevarer - højst skal være fire procent. EU-Kommissionen foreslår fem procent.

Det skyldes paradokset, at mange biobrændstoffer giver større klimasvineri end fossile brændsler.

- Det viser sig, at en stor del første generationsbiobrændstoffer, vi benytter i dag, ikke er bæredygtige og fører til en større CO2-udledning, siger Martin Lidegaard.

Han vil gerne af med første generation såsom palmeolie og sukkerrørsethanol, men det er der ikke umiddelbar udsigt til, når han mødes med sine EU-kolleger i Bryssel den 22. februar.

- EU-Kommissionen har spillet ud med fem procent. Jeg anser det ikke for realistisk at gå længere ned end til fire procent, hvis vi skal have en chance for at komme igennem med det. Det er et politisk fastsat mål, erklærer Martin Lidegaard.

Biologisk affald kan bruges

Han vil samtidig foreslå at forkæle anden generationsbiobrændstoffer, som er lavet på affald og restprodukter.

Videre ønsker han at indføre kriterier for biobrændstoffer i det direktiv, som regulerer motorbrændstoffer - brændstofkvalitetsdirektivet. Det vil betyde, at olieselskaberne kommer med, hvor der i dag ikke er regler til fordel for avancerede biobrændstoffer, som tæller mere per liter eller kilogram end energiafgrøder.

Det danske forslag indeholder desuden et krav om, at mindst en femtedel af den obligatoriske iblanding sker med avancerede biobrændstoffer fra særligt bæredygtige råmaterialer, der tæller firdobbelt, så olieselskabet kan nøjes med at iblande 2,5 procent frem for 10 procent.

Elbilers CO2-værdi

Endelig skal EU vægte elbiler højere i sammenligning med de forskellige energiformer.

- Det interessante må være en så høj CO2-fortrængning som mulig og ikke CO2-udledningen uanset, om det er elbiler eller biobrændstoffer, siger Martin Lidegaard.

Indregning af bidraget fra vedvarende energi anvendt i elbiler skal afspejle den højere energieffektivitet og anvendelsen af VE-strøm i det fremtidige energiforsyningssystem, lyder Martin Lidegaards argument. Det kan omsættes til, at den nuværende koefficient på 2,5 forhøjes til 4. Dermed ville elbiler blive ligestillet med anvendelse af de mest avancerede biobrændstoffer.

El-ministerbil

- Om alt går vel, og om det lykkes, så får jeg en elbil om ikke så lang tid – en limoagtig ting, oplyser Martin Lidegaard.

Det er en ny ministerbil, som skal sikkerhedsgodkendes til formålet.

Han lover Pia Adelsteen (DF) en tur ved rattet.

- Jeg har altid gerne ville køre fra København til Nordjylland i en elbil, kvitterer hun.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094