23948sdkhjf

En dæk-æra slutter efter 80 år

Dækreklamationer har været lig med Kurt Holst og Teknisk Service i mange år. Men til nytår slutter en dæk-æra, når Dækimportørforeningens reklamationsordning lukker.
Telefonen ringer stadig et par gange, mens Motor-magasinet er på besøg hos Teknisk Service på Banemarksvej i Brøndby. Men 31. december har Kurt Holst taget telefonen for sidste gang. Efter næsten 80 år lukker det, der i 1934 startede under navnet Autogummi Ordningens Reklamationsnævn, AOR. Som Danmarks ældste brancheankenævn er det noget af en institution i autobranchen, der for sidste gang lukker porten. Kurt Holst har været med siden 1981, og der er en naturlig årsag til, at han er i gang med at behandle de sidste dækreklamationssager.

- Årsagen til at vi lukker er, at mængden af reklamationer er stærkt faldende. Da jeg startede i 1981 var der 15-20.000 sager årligt og en behandlingstid på mellem to og fire måneder. I dag er der blot omkring 1000 reklamationssager om året og en maksimal behandlingstid på mellem otte og ti dage. Flere mærker er også begyndt at klare reklamationssagerne selv, så der er simpelthen ikke økonomi i at køre Teknisk Service videre, siger Kurt Holst.

Grunden til det store fald i antallet af sager skal finde i, at dækkenes kvalitet er steget markant. Da Kurt Holst startede med at kontrollere det sorte gummi, var der tale om håndbyggede dæk. De var plaget af børnesygdomme, som Kurt Holst betegner det, og kom ofte ind som reklamationssag, fordi de var sprunget. Det ser man ikke i dag, hvor robot-produktionen sikrer, at kvaliteten er blevet markant bedre.

- I dag handler 90 procent af reklamationerne om komfortproblemer. Bilerne er blevet mere følsomme, og derfor er problemerne med de dæk, vi får ind, eksempelvis at folk føler, at dækket hopper, siger han, og fortæller, at i omkring halvdelen af reparationssager erstattes dækkene.

Dæk er en hobby

Kurt Holst blev uddannet automekaniker i 1970 og efter at have været værkfører hos Fiat og tilknyttet FDM’s planlægning af prøvestationer, blev han i 1981 af sin tidligere kollega, Johnny Ahlburg, lokket til det, der i dag hedder Teknisk Service. Dengang var der seks ansatte, men siden 1992 har Kurt Holst været alene på værkstedet, der hører under Dækimportørforeningen. Men nu er tiden løbet fra Teknisk Service. Flere dækmærker behandler nu selv deres reklamationssager, og beslutningen om at lukke en institution i den danske autobranche blev taget i december sidste år. Da Kurt Holst til april fylder 65 år og går på pension, var det et passende tidspunkt at lukke med udgangen af 2013.

- Det er underligt, at ens arbejdsplads i 32 år skal lukke. Det er med blandede følelser, for jeg har alderen til at gå på pension, men jeg kommer til at savne hverdagen og de mennesker, som kigger forbi, siger Kurt Holst.

Læs resten af interviewet med Kurt Holst i næste nummer af Motor-magasinet på mandag den 30. september, hvor der er DækProfil-tema
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079