23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ford er kommet på Nationalmuseet

Helt op til slutningen af 60"erne byggede Ford biler i Danmark. Nu er "Ford-ismen" kommet på Nationalmuseet, hvor også Henry Ford, og udbredelsen af samlebåndsprincippet, bliver hyldet.

Det er 100 år siden, at Henry Ford for alvor udbredte samlebåndet i sin bilproduktion. Det fejrede Nationalmuseet forleden på ærkeamerikansk vis med burgere og colaer. Men Danmark har også del i Fords historie. Fra 1919 og helt frem til 1966 blev der produceret Ford-biler i Danmark.





- Bilerne til hele det Skandinaviske og nordeuropæiske marked blev faktisk samlet i København, fortæller museumsinspektør og seniorforsker Lars K. Christensen.





Den største af de danske Fordfabrikker lå i Sydhavnen og producerede allerede 225 biler fra første dag.





- Hvor arbejderne før skulle vide en masse om hele produktionen, skulle de nu ved samlebåndet kun beskæftige sig med en lille del. Ved at bryde arbejdsprocessen op, kunne man producere mere på kortere tid. Det var det der gjorde at samlebåndsarbejde så populært, siger museumsinspektøren.





I dag er meget samlebåndsarbejde erstattet af maskiner, og nye arbejdsformer er kommet efter. Men Fords ideologi om masseproduktion er alligevel gået over i historiebøgerne.





- Ford drømte om et samfund, som gennem masseproduktion kunne forsyne forbrugerne med alt, hvad de behøvede til lave priser. For hvis arbejderne samtidig tjente nok til selv at kunne købe de varer, de producerede – jamen, så ville konflikter og slagsmål om samfundets goder forsvinde, siger Lars K. Christensen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095