23948sdkhjf

OK: Bevar tankstationerne til miljøbrændstof

Milliarder af kroner til omlægning af brændstof-infrastrukturen i transportsektoren kan spares, hvis fremtidens transportteknologier baseres på flydende drivmidler via den eksisterende infrastruktur.
Regeringen har bestemt, at Danmark skal være uafhængig af fossile brændstoffer i 2050, men hvilke alternative brændsler, der får førerposition i transportsektoren, er endnu uvist. Dog er der ifølge energiselskabet OK sund fornuft i at basere fremtidens transportteknologier på flydende brændsler, for det har Danmark 100 års erfaring med at håndtere.

- Vi vil ikke udpege et flydende brændstof som vinderen blandt fremtidens drivmidler. I realiteten kommer vi nok til at se flere alternativer, men vi synes dog, der er fornuftig i at overveje, om vi kan genbruge den omfattende infrastruktur og erfaring, vi allerede har, frem for at satse på noget, der kræver en total omlægning, mener Svend Lykkemark, sekretariatschef i OK.

Brændselsceller på vej

OK støtter derfor op om projekter, der kan medvirke til at styrke branchens beslutningsgrundlag for alternative drivmidler i Danmark.

- Vi mener, det er relevant at få afdækket fordele og ulemper ved brugen og håndteringen af forskellige drivmidler, så vi, og resten af branchen, står stærkere i vores beslutning den dag, de fossile brændstoffer for alvor kommer på retræte. Konkret er vi i øjeblikket optaget af biomethanol. Ikke som bio-iblanding i benzinen, men som en biomethanol/vand-blanding til brug i brændselsceller i elbiler, fortæller Svend Lykkemark, og fortsætter:

- Methanol-drevne brændselsceller kan faktisk forlænge rækkeviden i en elbil op til 800 kilometer. Hybridløsningen er derfor vores måde at tænke elbilen ind i transportsektoren på, og vi tror, det er én af vejene at gå. Samtidig komplementerer hybrider den eksisterende infrastruktur til flydende bændsler, forklarer Svend Lykkemark.

Methanol-tankstation

OK ønsker således at bygge et methanol-tankanlæg på basis af et konventionelt tankanlæg i samarbejde med HAMAG, der producerer tankanlæg, og Serenergy, der producerer methanol-drevne brændselsceller. I et sideløbende udviklingsprojekt hos Danmarks eneste elbil-producent, Ecomove i Horsens, bliver der udviklet et antal elbiler med indbyggede, metanoldrevne brændselsceller - de såkaldte Qbeaks - som skal benytte methanol-tankanlæggene i et samlet demonstrationsprojekt.

- Vi har 660 tankanlæg i dag, og derfor er det relevant for os at få svar på, hvad det kræver af tekniske og sikkerhedsmæssige modifikationer at bruge et konventionelt tankanlæg til eksempelvis biomethanol, som vi synes er et interessant alternativ i Danmarks infrastruktur. Metanol, der omdannes til brint i brændselsceller, giver en meget lydsvag drift og sparer miljøet for CO2, NOx’er og partikelforurening, og så kan det laves af en kombination af al slags biomasse og overskudsstrøm, siger Svend Lykkemark.

Kommuner vil teste

Flere kommuner viser interesse for projektet, og projektgruppen bag methanol-tankstationen har fået hensigtserklæringer fra både Aarhus, Horsens og Mariager Fjord Kommune med henblik på at teste et tankanlæg og et antal Qbeak-biler.

- Demonstrationsprojektet med opførslen af et methanol-tankanlæg, der giver tankningsmulighed for en QBEAK, opfatter vi som særdeles relevant i forhold til Aarhus Kommunes fokus på CO2-neutral transport, siger Klimachef i Aarhus Kommune, Jan Nielsen

Gode erfaringer med methanol

OK har gode erfaringer med at involvere sig i demonstrationsprojekter. I december 2012 afsluttede andelsselskabet et treårigt projekt ved navn Ecomotion, som succesfuldt mundede ud i flere køreklare el-arbejdskøretøjer med indbyggede, methanol-drevne brændselsceller til batterierne. OK leverede methanolen til Ecomotion-køretøjerne, men ikke via en konventionel tankstation, da projektets fokus primært var på at bygge el-køretøjerne. Nu håber OK på at få gennemført projektet med methanol-tankstationen.

- Nu går vi skridtet videre fra Ecomotion-projektet og sætter fokus på at udvikle selve methanol-tankstationen, så Ecomoves Qbeak methanol-elbiler kan få en reel tankstation at tanke ved. Det vil både give OK, projektpartnerne og de involverede kommuner de bedste forudsætninger for at afprøve og vurdere, hvordan disse teknologier fungerer i praksis, slutter Svend Lykkemark.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078