23948sdkhjf

Dagens redning er en perfekt parallel-parkering

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager besøgte Biløen Amager. Hun kunne ikke love en ændret totalskadegrænse.
I forbindelse med at en ung radikal folketingskandidat, Lars Richard Rasmussen, skulle præsenteres for hans valgkreds på Amager deltog økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) i mødet i mandags den 18. februar, som var henlagt til de imponerende lokaler hos Mogens Elmer A/S.

Formand for foreningen Biløen Amager, Bjarne Pape, og direktør hos D.A.F., Jens Brendstrup, var specielt inviteret med for at kunne fremlægge autobranchens synspunkter på en række presserende sager og om Biløen.

Margrethe Vestager fortalte, at hun selv har boet 17 år på Amager og at hun skam godt vidste, at begrebet Biløen var et kendt brand over hele landet. Hun roste måden at samarbejde på, så mindre virksomheder sammen med andre kan fremstå som en stor virksomhed.

- Der er god dynamik i, at mindre virksomheder bevarer deres selvstændighed og dermed en stærk følelse for egen forretning i stedet for at lade sig opsluge af en større virksomhed, samtidig med at man i fællesskab opnår mange af den store virksomheds fordele på grund af samarbejdet, sagde ministeren.

Biløens Amager beskæftiger omkring 400 medarbejdere og har omkring 20 lærlinge og elever, så bilbranchens ve og vel har stor betydning lokalt.

Totalskadegrænsen

Jens Brendstrup mindede ministeren om, at transport ikke nødvendigvis var lig kollektiv trafik.

- Individuel transport og dermed bilen har bestemt en fremtid. Undersøgelser har vist, at der er en direkte sammenhæng mellem nedsættelse af reparationsgrænsen til de 65 procent og faldet af både karrosserismede og lærepladser for pladesmede og autolakerere. Der kommer flere og flere små biler til under 100.000 kroner. Hvis der går to airbag ved en mindre kollision, kasseres bilen. Det kan ikke betale sig at reparere den. Det er da spild af ressourcer og det koster arbejdspladser, sagde han.

- Ændringen blev indført for at statskassen kunne få 120 millioner kroner ind i afgifter, når folk købte nye biler i stedet for at lade den gamle reparere, men folk køber små biler, så provenuet nås ikke, tilføjede Brendstrup.

Margrethe Vestager mente, at det var et kompliceret regnestykke, selv om man også indregnede moms på reservedele og arbejdsløn og flere lærlinge, som talte på plussiden.

- Jeg er opmærksom på problemet, men jeg kan ikke love, at noget vil blive ændret, sagde hun.

Registreringsafgiften og trængslen

Som romeren Cato for snart 2000 år siden fik ødelagt Kartago ved at gentage: "Og i øvrigt mener jeg Kartago bør ødelægges", kom registreringsafgiften og mulige omlægninger også på banen.

Margrethe Vestager mener, at overgangen fra den ordning vi har til en ny, vil være det største problem.

- Bilejere har en forventning om, hvad de kan få for deres gamle bil. Hvis registreringsafgiften bliver væsentlig lavere, mister dagens bilejere penge. Hvordan får man bygget broen mellem det vi har og en ny metode? Det slås embedsmændene med, sagde hun.

Trængselskommissionen fik også et par ord med på vejen.

- Et af kommissionens forslag er, at kommunerne omkring København samordner deres lyssignaler, så bilister holder mindre stille. Det er da lavthængende frugter, sagde hun - uden at kommentere den manglende samarbejdsvilje mellem kommunerne på Amager.

Derudover mente ministeren, at bilister stadig vil sidde i kø og være utilfredse med det. De vil stadig have deres egen bil med ind i de store byer:

- Men så vil det redde folks dag, hvis de får lavet en perfekt parallelparkering.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078