23948sdkhjf

Største tre-i-ener

Når man som Frandsens Efterf. i Århus lakerer og tørrer både busser, last- og personbiler i samme kabine, er der behov for at være kreativ.
Planerne om en udvidelse af autolakeringsvirksomheden tumlede indehaver af Frandsens Efterf., René Clausen, med i lang tid. Det foregik i samarbejde med Nordenskov Industrimontage. Den helt store knast var, at man både lakerer last- og personbiler, og da de to har vidt forskellige størrelser, gik øvelsen på at kombinere de to og vel og mærke sådan, at der også kunne spares på opvarmningen. Alt i alt gik der vel omkring et halvt års tid inden planerne havde taget endelig form, fortæller René Clausen, som tilføjer, at det til gengæld tog to år, inden byggetilladelsen var i hus.

Økonomien var i fokus

- Det var vigtigt for mig at få en kabine, som var til det hele, og derfor blev vi hurtigt enige om, at den skulle kunne deles op. For at der skulle kunne være plads til både lastbiler og dobbeltdækkerbusser, endte vi med en loftshøjde på seks meter, bredden af kabinen er seks meter og med hensyn til længden landede vi på 20 meter. Med den opdeling kan rummet ved hjælp af en rumdeler deles, derved splittes op i en henholdsvis 13 meter og en 7 meter lang kabine. Dermed er det en tre i én kabine. Skal der noget rigtig langt ind, kører vi bare væggen til side, og dermed er kabinen i fuld længde. Handler det om en personbil, adskiller vi kabinen, og anvender den lille kabine, og er det en lastbil, benytter vi blot den store, siger Rene Clausen.

Kortere tørretid

Jens Kristian Vestergård fra Nordenskov industrimontage forklarer, at opvarmningen foregår ved hjælp af direkte gasopvarmning. Den direkte opvarmning betyder, at der kan spares meget på brændstoffet, og samtidig er varmetabet i forbindelse med skorstenen nærmest ikke eksisterende, forklarer han, og det kan René Clausen bekræfte.

- Allerede nu har vi set, at der er store besparelser. Nu skal vi jo ikke længere fyre det hele op, men kan nøjes med enten en tredjedel eller to tredjedele, og det har givet os en lang større fleksibilitet og samtidig en store besparelse. Før skulle vi bruge et sted mellem 40 og 45 minutter for at tørre en bil. Nu er tiden nede på under 30 minutter, og det kan mærkes på regningen. Og skal vi male en hel lastbil, kører vi blot adskillelsen væk, så er der plads nok, siger René Clausen.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078