23948sdkhjf

Protest til Skat i sag om svindelbiler

Bilforhandlere bliver pålagt at skulle betale registreringsafgift for svindel-køretøjer – på trods af, at forhandlerne ved handlens indgåelse har tjekket i DMR uden dér at finde nogen "advarsler".
Motor-magasinet skrev på netavisen den 12. februar og i printavisen den 18. februar om "Advarsel om 27 svindelbiler", idet både private og forhandlere er gået i en fælde og har købt biler, der ikke kan omregistreres, fordi registreringsafgiften ikke er betalt.

Det har fået kontorchef og jurist hos D.A.F., Karoline Thomsen, til over for Skat at protestere over, at forhandlerne bliver pålagt at skulle betale registreringsafgift for de pågældende køretøjer – på trods af, at forhandlerne ved handlens indgåelse har tjekket i DMR uden dér at finde nogen "advarsler".

D.A.F. er således blevet kontaktet af en række medlemsvirksomheder, der som led i deres erhverv har købt køretøjer, som efter foreningens oplysninger er importeret til Danmark. Der er imidlertid af anmelder ikke blevet afregnet registreringsafgift af køretøjerne. Køretøjerne er blevet videresolgt til et større antal automobilforhandlere, typisk i forbindelse med køb af anden bil. I forbindelse med handlernes indgåelse har automobilforhandlerne behørigt undersøgt køretøjernes forhold, herunder opslag i Det digitale Motorregister (DMR), og i DMR figurerer køretøjerne som værende inklusiv dansk registreringsafgift. Af Bilbogen fremstår bilen uden nogen form for gæld/hæftelser.

Forhandlerne har således ikke ved sine omhyggelige undersøgelser af bilens forhold kunnet konstatere nogen atypiske forhold, for eksempel hvad angår manglende betalt registreringsafgift. I relation til den tilbudte pris for køretøjet, afspejlede denne markedsprisen og gav heller ikke forhandlerne anledning til mistanke om, at der ikke var betalt afgift af køretøjet.

Da bilens pris og omstændighederne i øvrigt således ikke ar været usædvanlige, har forhandlerne, særligt i tillid til at DMR's oplysninger var retvisende, i god tro indgået handlerne. Efter handlens effektuering skulle køretøjerne i forbindelse med videresalg omregistreres, og ved denne procedure i DMR opdager forhandlerne, at muligheden for at foretage omregistrering er "låst" i DMR systemet. Mere præcist er der i DMR systemet indlagt en spærring med meddelelse om, at køretøjerne ikke kan omregistreres og at forhandlerne skal kontakte Skat.

Da forhandlerne kontakter Skat, viser det sig, at anmelders virksomhed, som Skat har indrømmet "toldkredit", har undladt at indbetale registreringsafgiften til det aftalte tidspunkt. Skats afdeling for Økonomisk kriminalitet, Økokrim 9, anmoder på denne baggrund forhandleren om at fremsende bilens papirer og i øvrigt redegøre for sagen. De enkelte forhandlere har gjort dette, i tillid til, at Skat agtede at frigive køretøjerne til omregistrering, hvilket Skat imidlertid har nægtet med henvisning til registreringsafgiftslovens § 19.

Adspurgt om hvorfor der i DMR systemet ikke er indsat en advarsel om, at der er uregelmæssigheder ved bilens afgiftsforhold, oplyser Skats afdeling for Økonomisk kriminalitet efter det oplyste, at dette har man undladt "af hensyn til efterforskningen".

Føler sig fejlinformeret af DMR

- Som begrundelse for den manglende mulighed for at foretage omregistrering af køretøjerne - medmindre vore medlemmer indbetaler registreringsafgiften - henviser Skats afdeling for Økonomisk kriminalitet altså til Registreringsafgiftslovens § 19, hvoraf det fremgår, at et køretøj ikke kan registreres eller omregistreres i Køretøjsregisteret, før registreringsafgiften er betalt. Imidlertid fremgår det også af bestemmelsens 2. punktum, at dette ikke gælder i tilfælde som nævnt i Registreringsafgiftslovens § 17, stk. 1., der sammenholdt med §§ 14, 15. stk. 4 og 16 omhandler virksomheder, der er blevet indrømmet den såkaldte "toldkredit", og at det er en sådan registreret virksomhed, der hæfter for afgiften af de køretøjer, virksomheden angiver afgiften af, anfører Karoline Thomsen i sin mail til Skat.

- Vore medlemsvirksomheder har udtrykt stor forundring over, at indehaveren af "toldkredittens" undladelse af at overholde registreringsordningen nu er deres problem, blandt andet fordi medlemsvirksomhederne efter en helhedsvurdering i den konkrete sag kan anses for at have været i god tro ved købet. Som medlemsvirksomhederne ser problemstillingen, må Skat, som den part, der har indrømmet den misligholdende virksomhed kredit, være nærmest til at bærer et eventuelt tab af manglende afregnet registreringsafgift. Medlemsvirksomhederne føler sig fejlinformeret af DMR, der ikke har advaret imod den manglende afgift eller taget forbehold i så henseende, således at de i god tro har indgået handler, som forhandlerne, såfremt de havde været bekendt med uregelmæssighederne omkring den manglende afgift, havde afstået fra, anfører hun videre.

Indbygget advarselsfunktion

- På denne baggrund skal vi høfligst anmode Skat om at foranledige, at de enkelte køretøjer kan frigives til omregistrering, efter den nødvendige dokumentation fra forhandlerne er modtaget og fundet i orden. Det er D.A.F. bekendt, at der tidligere af Skat er blevet givet mulighed for at foretage omregistrering af sådanne køretøjer, dog med den klausul, at der ikke kunne søges eksportgodtgørelse for køretøjer, førend afgiften var betalt. En sådan midlertidig løsning kan formentlig løse det akutte problem.

- På længere sigt kunne D.A.F. på forhandlernes vegne godt ønske sig, at der i DMR blev indbygget en advarselsfunktion eller et midlertidigt forbehold, således at dette problem ikke opstår igen, foreslår Karoline Thomsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078