23948sdkhjf

Kilometer-afgift skubbes langt ud i fremtiden

Afgiftstryk flyttes fra vest- til østdanske bilister, viser trængselskommissionens beregninger om roadpricing.
En GPS-baseret kilometerafgift kommer ikke på tale, før der er tale om en hyldevare, og der bliver heller ikke lavet et forsøg i en stor skala.

Det fastslår transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) om trængselskommissionens fremmeste anbefaling, nemlig at lave et storskalaforsøg med roadpricing/km-afgift/kørselsafgift.

Hun afventer udviklingen af standarder for GPS-baserede løsninger, som man arbejder med i Slovakiet, Tyskland og Frankrig på tværs af landegrænser.

Hovedstadens trængsel fordobles frem til 2025, men med roadpricing og de øvrige forslag om blandt andet "'park & ride" (p-pladser for pendlere ved togstationer) kan man komme under det nuværende niveau for trængsel, siger trængselskomissionens formand, Leo Larsen, adm. direktør for Sund & Bælt Holding A/S.

- I regeringen har vi noteret os redskabet, men vi har samtidig betænkelige ved, at omkostninger og risici ved at gå forrest i indførelse af roadpricing står mål med fordelene, siger Pia Olsen Dyhr.

- Det er naturligt, at kommissionen er kommet frem til, at der er et potentiale i at omlægge bilbeskatningen fra købet af bilen til roadpricing, når fokus er på at reducere trængslen. Roadpricing er overordnet set baseret på et sund princip om, at forureneren betaler. Det grundlæggende sund fornuft, siger Pia Olsen Dyhr.

Hun har tidligere været varm tilhænger af roadpricing, men er med sine egne ord blevet klogere i løbet af processen. Det vil blandt andet koste to milliarder kroner eller mere at opkræve.

- Erfaringerne fra IC4 og rejsekortet viser, at omkostninger og risici ved at udvikle vores egne tekniske løsninger i et lille land som Danmark kan være ganske besværligt.

- Omvendt kan der være perspektiver i at afvente resultaterne fra den igangværende udvikling af af standarder for GPS-baserede løsninger, som man arbejder med i Slovakiet, Tyskland og Frankrig på tværs af landegrænse. Der pågår også et arbejde i EU, som Sund & Bælt medvirker i, sigr Pia Olsen Dyhr.

Fordel for større biler

Store biler vil slippe billigere i afgiftstryk ved en kørselsafgift/roadpricing/km-afgift, der helt erstatter registrerings-, forsikrings- og ejer- eller vægtafgifter for cirka 26 milliarder kroner, mens små biler stilles ringere ved en sådan reform af bilafgiaffterne.

Det fremgår af trængselskommissionens beregninger over tænkte takstsystemer, der indeholder en grundtakst samt myldretids- og storbytakster.

Der vil blive bedre plads på vejene omkring storbyer ved en gradueret kørselsafgift, viser de forholdsvis simple beregninger. Hver tredie bil forsvinder fra vejene i myldretiden ved en samlet takst på 200 øre/km, og i gennemsnit køres der 17 procent mindre i gennemsnit døgnet rundt i hele landet.

Den anbefaler at anvende 100 millioner kroner på et såkaldt storskalaforsøg, der kan gennemføres på højst to et halvt år.

Trafikordfører Henning Hyllested (EL) er uenig i regerings afvisning og vil bringe dette forslag op i forhandlingerne i trafikmilliardkredsen (regeringen plus Dansk Folkeparti og Enhedslisten).

Overskud vest for Storebælt

Trængselskommissionen handler egentlig om hovedstaden, men en ændring af afgiftssystemet må nødvendigvis gælde hele landet. "Landsækkende roadpricing er det redskab, der indeholder det største potentiale i forhold til effektivt at kunne regulere efterspørgslen på biltrafik," hedder det.

Den månedlige omfordeling af bilafgifter viser, at en bilist i hovedstaden skal af med 54 kroner mere om måneden, mens en nordjyde får 45 kroner i overskud. Generelt flyttes der afgiftsbetaling fra Østdanmark til Vestdanmark.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062