23948sdkhjf

Brugte biler koster mere end nye at eje

Danskernes lyst til at købe større brugte framiliebiler belaster budgettet mere end at købe mindre nye, viser en analyse fra BilBasen og Spar Nord.
Danskerne elsker at købe biler, nye som brugte. Sidste år blev der købt 170.000 nye biler og handlet over en halv million brugtbiler. Nu viser en analyse fra BilBasen og Spar Nord, at vi rent faktisk bruger flere penge på at eje en brugt bil end en ny. I gennemsnit bruger vi 1,49 kroner pr. kørte kilometer på at eje en af de 15 mest solgte nye biler, mens vi brugte 0,90 kroner mere eller 2,39 kroner pr. kørte kilometer på at eje en af de 15 mest solgte brugtbiler.

- Vi køber de helt små biler fra ny, og omvendt de større brugte. Det er en tendens, der er forstærket gennem de seneste fire år, og den har aldrig været tydeligere end nu. Derfor bruger vi flere penge på at købe og eje en brugtbil sammenlignet med ejerskabet af en ny, siger Jan Lang, markedsanalytiker for BilBasen og Bilinfo.

Analysen er lavet på baggrund af de 15 mest solgte nye og brugte biler i de seneste 12 måneder. Den viser, at 13 ud af 15 nye biler tilhører de mindste klasser, mens det modsatte var tilfældet med de brugte, hvor 12 ud af 15 var større biler i firma- og familiebilklassen.

- Det bemærkelsesværdige ved markedet for minibiler i Danmark er, at det ikke er en generel forbrugslyst, der driver salget. Det er derimod en udpræget spareiver, siger cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm med henvisning til, at forbrugertilliden i Danmark det seneste år har været frosset fast på et lavt niveau.

- Med tilkomsten af de meget billige og driftsøkonomiske biler har en del af markedet for nybilsalg så at sige revet sig løs fra konjunkturerne og lever i dag sit eget liv. Og det skyldes – som analysen også viser – at købet af en ny minibil i dag går hånd i hånd med danskernes lyst til at spare, uddyber Jens Nyholm.

Opfylder ikke krav

Han tilføjer dog, at selv om minibilerne er et perfekt match til danskernes rationelle forbrugeradfærd, så kan minibilerne ikke opfylde de praktiske krav, danske familier har til deres primære bil.

- Du kan nu en gang ikke proppe to teenagere inklusive feriebagage og måske en barnevogn ind i en WV Up! Så markedet for de større biler er ikke ved at forsvinde, men vi holder os til gengæld til de brugte familiebiler, som typisk falder til halv pris efter de første tre år på vejen, forklarer Jens Nyholm.

Tendens vil fortsætte

Så længe forbrugertilliden er lav, vil der være stor interesse for de små og billige biler.

- Men der kommer selvfølgelig et tidspunkt, hvor markedet for minibiler bliver mættet, og hvor der kommer så meget volumen på markedet for de brugte minibiler, at efterspørgslen i højere grad vil fordele sig her.

- Danskerne har efterhånden en rekordstor formue opsparet. Så der er ingen tvivl om, at når først konjunkturerne og forbrugertilliden vender, så vil vi også se, at danskerne igen begynder at købe de nye familiebiler, mener Jens Nyholm.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094