23948sdkhjf

Bilgenbrug Danmark foreslår pant på biler

Regeringen vil nedsætte skrotningspræmien og forøge miljøbidraget, men Bilgenbrug Danmark anbefaler en anden model.
Ophuggerforeningen "Bilgenbrug Danmark", BGD, ønsker en anden model for skrotordningen, som skal justeres på grund af underskud.

BGD foreslår skrotpræmien hævet til 2000 kroner, et årligt miljøbidrag på uændret 60 kroner samt en pant på et sted mellem 1200 og 1500 kroner ved indregistrering af såvel nye som importerede brugte biler.

Regeringen foreslår i et lovudkast fra miljøministeren, at bilisters årlige skrotningsafgift (det såkaldte miljøbidrag, som opkræves via ansvarsforsikringen) forhøjes fra 60 til 96 kroner, mens præmien for at aflevere øsen til en godkendt ophugger nedsættes fra 1750 til 1500 kroner.

Skrotordningens pengekasse er nemlig vendt fra overskud til et underskud på 83 millioner kroner ved udgangen af 2013 på grund af stigende antal skrotninger, der ligger på omkring 120.000 om året.

Underskud fjernes i 2017

Miljøminister Ida Auken (SF) vil fremsætte lovforslaget ved begyndelsen af den ny folketingssamling i oktober. De nye takster skal gælde fra 1. februar 2014. Samtidig indføres en årlig pristalsregulering, som foretages første gang per 1. januar 2015. Målet er økonomisk balance i 2017.

"Det vurderes, at en skrotningsgodtgørelse på 1500 kroner vil sikre en fortsat velfungerende ordning, blandt andet på grund af indførsel af producentansvar for biler i 2007, der medfører, at bilimportørerne sørger for, at bilejerne kan aflevere deres bil gratis, skriver fungerende miljøminister Pia Olsen Dyhr (SF) om lovudkastet.

Færre miljøbidrag

Det er Bilgenbrug Danmark uenig i, fremgår det af foreningens høringssvar, der er udarbejdet af bestyrelsesmedlem Birger Grøn Nielsen, Hørning Autolager.

Han er betænkelig ved udsigten til nedsat præmie og lavere indtægter. Det skyldes kortere levetid for de nye små biler, som ifølge foreningens forventning falder til 7-8 år. Det giver et bidrag på max. 800 kroner fra en sådan bil til skrotordningen.

Det samme gælder ved en massiv import af brugte biler (leasingbiler), som kan forventes at have en tilsvarende levetid på det danske marked.

Endelig sker der en teknisk udvikling og hurtigere udskiftning af modeller, som sætter større krav til ophuggerens varelager og lagerkapacitet.

Flyt ordning væk fra DBI

BGD vil gøre op med, at De Danske Bilimportører, DBI, stiller sekretariat til rådighed for Miljøordning for biler, der juridisk set er en fond bestående af interessenter. Det er aftalt med Miljøstyrelsen. Det drejer sig om 2,6 millioner biler.

Administrationen af miljøordningen for biler bør flyttes og samordnes med andre pantordninger for at sikre total uafhængighed af sammenfaldende interesser, mener BGD.

- Den tidligere og nuværende administration af udbetalingsproceduren ser vi som en bremse og hindring for opnåelse af et optimalt marked, anfører Birger Grøn Nielsen som begrundelse for forslaget om en pant og udbetaling af returpant hos en miljøcertificeret modtager.

Videre foreslår ophuggerne en oplysningskampagne rettet især mod kommunale medarbejdere samt online tilslutning til miljøordningen for blandt andet indberetning og anmodning om udbetaling af skrotpræmien.

DBI positiv

Dansk Autogenbrug og DBI venter med udtalelser til efter et møde i Miljøstyrelsen om lovudkastet i torsdags samtidig med Motor-magasinets deadline. Høringsfristen er 6. august.

Hos bilimportørerne vil adm. direktør Bent Mikkelsen dog gerne afsløre, at han generelt er positiv.

- Vi ser med sympati på, at økonomien bringes i balance, så det overordnede formål kan vi støtte fuldt ud, siger Bent Mikkelsen.

Sænkes til 2000-niveau

Skrotningspræmien var også 1500 kroner, da godtgørelsen blev indført i 2000, og det årlige miljøbidrag for person- og varebiler var 90 kroner. Dengang havde bilejeren et overskud på 500 kroner ved at aflevere en skrotbil til en certificeret ophugger.

I dag er præmien 1750 kroner, hvoraf bilisten ifølge Miljøstyrelsens vurdering beholder mindst 500 kroner hvis ikke mere eller det hele.

Der blev lagt 250 kroner på skrotpræmien i 2002 for at gøre det mere attraktivt at aflevere sin udtjente bil i stedet for at efterlade den som herreløst vrag et tilfældigt sted eller i baghaven.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078