Skab frirum og øg indtjeningen
Vejen til større effektivitet og et bedre psykisk arbejdsmiljø, kan være et ugentligt frirum, hvor medarbejdere og ledelse lytter til hinanden.
Rundspørge afslører, at mange har klump i maven
Kravene til mekanikere, autolakerere, pladesmede og de andre i autobranchen er mange. En rundspørge til forskellige værksteder og skadescentre landet over, afslører, at presset er mangesidet. Fra skadescentrene er der næsten enslydende svar, og her er det Autotaks, som får skylden for en forringelse af det psykiske arbejdsmiljø. Anken går på, at der generelt er for lidt tid, hvis arbejdet skal udføres korrekt og samvittighedsfuldt. Et citat lyder: - Selv om vi satser på, at få alt tastet ind, ved vi, at der generelt mangler noget, og der ikke er tid til at lave det ordentligt. En anden anfører, at man som fordelsværksted hele tiden konfronteres med nye mærker, og for at kunne lave dem korrekt, må man købe sig adgang til reparationsoplysningerne eller gå tiggergang til et andet værksted for at få oplysningerne. Fra de mekaniske værksteder lyder det: Generelt bliver der taget for meget ind i forhold til det antal folk, vi er, og det lægger et konstant pres på os. Én fremfører, at hans virksomhed er gennemsyret af en overvågningskultur, hvor der bliver fokuseret på det negative, og hvor man godter sig i stedet for at hjælpe hinanden. Endelig siger flere, at den nye teknologi er med til at give en klump i maven, fordi man hele tiden føler, at man ikke er god nok og derfor halser bagefter.
Let, men alligevel svært
Én af dem, som arbejder med det psykiske arbejdsmiljø, er konsulent Marianne Bøttcher, som har området som speciale i virksomheden Arbejdsmiljøeksperten i Esbjerg.
- Lad mig starte med det, som er med til at give et godt psykisk arbejdsmiljø. For det første skal kravene til medarbejderne svare til deres kompetencer. Tiden til arbejdet skal være realistisk. Arbejdet skal anerkendes og værdsættes, og alle medarbejdere skal føle sig værdsat af værkfører og chef. Kollegerne spiller også en rolle, for det er vigtigt, man lytter til hinanden og har en følelse af at man løfter i flok. Endelig er det med indflydelse på ens egen arbejdssituation vigtig, og skal der ske noget nyt, er det vigtigt, at medarbejderne tages med på råd, inden der sker ændringer. Umiddelbart lyder det som ret elementære ting, men i virkeligheden er det pokkers svært, anfører Marianne Bøttcher.
Godt arbejdsmiljø er ikke en hyldevare
- Den hjælp, man kan få fra os, er ingen metervare, men beror på individuelle samtaler med medarbejdere og ledelse enten sammen eller hver for sig. Omdrejningspunktet er kommunikation og evnen til at kunne lytte. Beskeden til ledelsen er typisk, at værkfører og chefer, skal være villige til at lytte og se på mulige løsninger på det, som mekanikerne og folkene på gulvet tumler med, lyder det fra Marianne Bøttcher.
10 minutter kan gøre hele forskellen
- Sådan en situation, hvor man har tid til den slags, findes ikke i en travl hverdag, men man kan skabe sig det frirum, og det kræver ikke meget. Sætter man blot 10-15 minutter af fast hver uge, kan man skabe en ny kultur, hvor der vil være mulighed for at åbne sig, og tale om alle de små ting, som føles som en sten i skoen. For mange kræver det mod at sige, at der er noget man ikke trives med. Men ved at få det sagt, får man luft og bliver hørt Her er det vigtigt at fastslå, at omdrejningspunktet er, at de to parter er villige til at udtrykke sig, lytte og sammen finde løsninger. De steder, hvor vi har været indover og hvor der er blevet implementeret en mere åben kommunikationskultur, har vi set, at trivslen er steget markant, og når den stiger, øges produktiviteten og dermed øges indtjeningen tilsvarende, lyder den kontante udmelding fra Marianne Bøttcher.