23948sdkhjf

270 hk Peugeot RCZ R

Hurtigste gadebil fra Peugeot til dato med Formel 1 motorteknologi.
Peugeot har præsenteret sin nye RCZ R gaderacer ved Goodwood Festival of speed for nylig – et passende sted for Peugeots til dato hurtigste gadebil med 5,9 sekunder til 100 km/t via de 270 hk ved 6000 omdrejninger og et maksimalt drejningsmoment på 330 Nm fra 1900 omdrejninger.

Kræfterne i sportscoupéen kommer fra en ny 1.6 l THP motor der sætter rekord i sin klasse med næsten 170 hk per 1000 ccm. Motoren overholder Euro 6 normen med en CO2-udledning på 145 g/km og 15,9 km/l ved blandet kørsel, oplyser Peugeot. Denne nye "EP6CDTR" motor er en videreudvikling af den "almindelige" 200 hk i RCZ. Adskillige dele er ændret eller udskiftet for at opnå R-specialmodellens præstation. Det har været udviklernes mål, at bilen skal kunne bruges til sporty brug uden at miste en serieproduceret motors holdbarhed. Blandt andet er motorblokken blevet forstærket ved hjælp af en særlig varmebehandling.

Stemplerne er udviklet i samarbejde med MAHLE Motorsport, i materiale som til Formel 1, og medvirker til et kompressionsforhold på 9,2. Stemplerne er nedkølet med to oliesprøjtedyser. Plejlstængerne er designet til høje omdrejningstal og lejepanderne er fremstillet til at modstå det ekstremt høje cylindertræk i en polymer coating. MAHLE tog patent på denne konstruktion i 2011, og RCZ R er den første serieproduceret model, som anvender denne teknik.

Vægtforholdet i Peugeot RCZ R er 4,7 kg/hk for gadebilen, der vejer 1280 kg. Arbejdet med aerodynamikken har øget downforcen bagtil med 15 daN.m via en ny spoiler, som sikrer stabilitet ved høj fart uden at reducere trækket.

Et Torsen spærredifferentiale udnytter det høje moment fuldt ud og giver øget stabilitet ved nedbremsning. Bremseskiverne har en diameter på 380 mm og er 32 mm tykke. De er monteret på en speciel flance, som er gjort lettere og afstivet med riller for at medvirke til yderligere nedkøling af bremseskiverne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079