23948sdkhjf

Guldgrube af skæve ideer

Jan Mathiesen er ophavsmand til en række nye produkter hos Würth, der samarbejder med Erhvervsakademi Aarhus om innovation.
Har du prøvet at banke knoerne til blods ved afmontering af en udstødning? Så kan du takke Jan Mathiesen hos danske Würth i Kolding, der har stået bag udviklingen af en montagehandske med kno-beskyttere. Faktisk er Würths afdeling i Danmark førende hos den store tyske leverandør på 81 markeder i at få gode ideer på baggrund af behov identificeret i auto-, bygge- eller industribranchen.

Forleden afholdt Würth et møde om emnet Innovation, hvor Würth hyldede opfindertrangen og fortalte om sit samarbejde med også Erhvervsakademi Aarhus, der er førende på området innovation med en decideret uddannelse indenfor dette vigtige område for Danmarks vækstpotentiale.

Jan Mathiesen er ansat til at få et hav af skæve ideer. Kolleger hos Würth vurderer herefter, hvad der er gangbart, idet de udtænkte nye produkter eller services skal kunne gøre sig internationalt hos virksomheden. Jan Mathiesen er desuden tilknyttet Würths afdeling på 60 mand i Shanghai, som han ofte besøger, ligesom der også findes tilsvarende afdelinger i Schweiz og USA. Lige nu er 25 nye, innovative produkter i pipeline hos Würth.

Halv snes nye årligt

Jan Mathiesen fortalte blandt andet om udviklingen af montagehandsken med kno-beskyttelse i samarbejde med en kinesisk producent. Og om udviklingen af den trekantede Trilight lampe med LED-lys 360 grader rundt, der blev udviklet lynhurtigt og billigt i samarbejde med en kinesisk samarbejdspartner – cirka seks gange billigere end en udvikling ville have kostet i Danmark eller Europa. Jan Mathiesen står også bag en væsketæt montagehandske udviklet på baggrund af mekanikeres problem med bremsevæske. Konstant kontrol af produktkvaliteten hos de kinesiske fabrikker er en stor del af Würths indsatsområde.

- Vi udvikler 8-14 produkter om året ud fra ideer, vi også får på messer. Hvis udviklingen af et produkt tager mere end et halvt år, er det udtryk for, at produktet vel ikke er interessant nok, siger Jan Mathiesen. Han vurderer, at en vare hos Würth skiftes ud cirka hvert syvende år, og at intervallet bliver stadig kortere.

Ideer fra gigantmesse

Jan Mathiesen skal snart deltage på den store Canton messe i Kina med hele 20.000 stande. Besøget varer 2-3 dage, med tre minutter til at skimme hver stand.

- Står jeg med 20 ideer til nye produkter og videreudviklinger, i samarbejde med kinesiske producenter, når jeg er igennem messen, er det fint, siger Jan Mathiesen. Han arbejder helst sammen med mindre fabrikker om i fællesskab at udvikle et produkt, da store fabrikker ikke så let kan påvirkes til at finde den rigtige Würth-kvalitet, der er så vigtig for det globale brand.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082