El-biler - når det skal være sjovt
Glem alt om kedelige elektriske biler med lille aktionsrækkevidde. Nu kommer de store europæiske fabrikker med el- og hybridbiler med lang rækkevidde og fantastiske præstationer.
Men før regeringen herhjemme fritager disse biler for afgifter, som den har proklameret, vil de færreste have råd til miljøbilerne med hybriddrift. Og kun de allerfærreste til fremtidens miljørigtige sportsvogn som eksempelvis Porsche 918 Spyder med V8 motor og to elektromotorer, der giver den 900 hk, og samtidig et lavt forbrug på hele 25 km/l.
BMW i8 er delvist opbygget med kulfiber, og den har en trecylindret motor på 231 hk, der driver baghjulene, og en elmotor på 131 hk, der driver forhjulene. 250 km/t er topfarten, og den når 100 km/t på bare 4,4 sekunder. Takket været hybridteknikken klarer den 40 km/l og et CO2 udslip på blot 59 gram.
Derimod er dens mindre artsfælle i3 sikker på at blive et hit. For den er en rendyrket elbil til en forventet pris på lige under 282.000 kroner. I Norge har 700 kunder allerede forudbestilt den. Otte års garanti eller 100.000 kilometer giver BMW på batteriet. i3 har op til 150 kilometer rækkevidde, og ved hurtigladning er den fyldt op på en halv time.
Begge el-hybridbiler er blandt showets stjerner, og der var lang kø udenfor BMWs hal for at få en tur i bilen, da vi besøgte hallen, hvor de små i3 biler kørte rundt over hovedet på gæsterne på en sirligt indrettet bane.
Begge biler er i Danmark til foråret, fortæller pr-chef ved BMW i Danmark, Mette Lolholm, til Motor-magasinet. BMW i Danmark forventer også en stor efterspørgsel herhjemme.
BMW har dog også andre nyheder på IAA. Først og fremmest den nye X5, der nu kan købes med både firehjulstræk og baghjulstræk. En prototype var også med hybridteknik, som er løsningen for også de tunge og hurtige modeller, som hidtil har været meget tørstige.
Selvkørende biler
Også en anden tysk sværvægter, Mercedes-Benz, har på IAA samlet mange miljø- og sikkerhedsløsninger eksempelvis den nye S-klasse i en el-hybridudgave, der klarer 30 km/l og kun udleder 60 gram CO2. Flot for en luksusmodel.
Mercedes-Benz viser et nyt kamerastyret system, der affotograferer vejen foran bilen og indstiller affjedringen derefter. Og den selvkørende bil, hvor man kan sidde på bagsædet, mens bilen selv finder sikkert hjem.
Mange forbinder Mercedes med taxaer og dyre luksusbiler men tyskerne vil det anderledes, blandt andet med de nye CLK modeller og B-klassen som elbil med 200 kilometers rækkevidde.
Heftigt Volvo-design
"Hybrid" står der også på bagsmækken af den nye Range Rover Sport med dieselmotor, hvilket betyder, at bilen klarer 15 km/l. Alligevel når den 100 km/ på syv sekunder og har et moment på gigantiske 800 Nm.
Volvos nye plug-in hybrid bil venter også på et regeringsudspil. Indtil da er prisen en million kroner. Volvo har fået ny designchef fra Skoda, Thomas Ingenlath, som spiller ud med en coupé, den første af tre designmodeller, der skal munde ud i en ny XC90.
Brint om to år
Nærmest alle bilproducenter stiller op i Frankfurt med en elbil eksempelvis Ford med Fokus, Audi med e-tron og VW med eludgaver af Golf og Up, sidstnævnte også som varebil. VW har sat 230 milliarder kroner af til elbiler frem til 2015, og 70.000 medarbejdere skal dedikeres elbil-udvikling.
Hos Toyota har man proklameret, at fremtiden hører hybridbilerne til. Men i stedet for benzinmotorer bliver det brint-brændselsceller, der skal virke med elmotoren. Det vil ske allerede i 2015, udtaler den japanske ledelse.
Ud fra de kommende, skrappe emissionsbestemmer i form af Euro 6 har Peugeot/Citroën på IAA deres nye Blue-HDI teknik, der kræver SCR (Selective Catalyst Reduction) med tilsætning af AdBlue. Motoren skal blandt andet bruges i den nye Citroën C4 Picasso model og søsterselskabets Peugeots 308, der også har verdenspremiere på IAA.