23948sdkhjf

Turboer skal skiftes med rettidig omhu

Specialisten H. Daugbjerg A/S giver her mekanikere gode råd med en tjekliste til korrekt udskiftning af de følsomme turboer, der er i voldsom vækst.
De sidste par år er antallet af turboladede biler vokset markant. Det gælder både diesel- og benzinbiler, store som små. En turbolader kunne i "de gode gamle dage" holde 10-12 år og op til 300.000 kilometer. Det gør de ikke mere, og derfor skal de skiftes oftere. Her er det turbo-specialisten H. Daubjerg A/S’ erfaring, at mekanikerne mangler information om at behandle turboerne korrekt under udskiftning.

- Vi ser desværre, at flere og flere værksteder er uheldige i monteringen af en turbolader, og derfor synes vi, at der skal gøres opmærksom på problemet. For det er ikke sjovt for nogen parter, når en turbolader går i stykker efter montering på grund af manglende viden eller omhu, siger salgschef hos Daugbjerg, Birger Strand.

Han understreger, at man ikke kan sammenligne en turbolader med andre dele i et motorrum, såsom en starter eller generator.

- Hvis startere eller generatorer ikke virker, smører man bare remmen eller strammer stikket, men med en turbolader har man kun ét forsøg, og monteres den ikke korrekt, siger det BUM!, siger Birger Strand .

Iltre små feinschmeckere

Årsagen til at turboladerne i dag må skiftes oftere end tidligere skyldes flere ting. Turboladere er blevet mindre og kører med højere tryk og varme, end de gjorde før i tiden. En turbolader nu til i dags kører op til 250.000 omdrejninger i minuttet og op til 2.0 bar med en arbejdstemperatur op til 950 grader. Derfor skal der ikke så meget til, før det går galt. Derudover er der kommet EGR-ventiler, katalysatorer og partikelfiltre med mere på motorerne.

- Disse ting sætter turboladeren på ekstra arbejde, for at nå den ønskede effekt, og desværre ser vi også alt for lange serviceintervaller på nyere biler. Det gør, at turboladeren på sigt ikke bliver smurt tilstrækkeligt, blandt andet på grund af for meget koks i olien og eventuelt for lille oliemængde på motoren, er Birger Strands erfaring efter mange års kontakt med kunder på landets værksteder.

Tag dig tid

Ved udskiftning af en turbolader, er der et par grundlæggende ting, der skal følges, ligesom mekanikere bør følge en tjekliste (se boks).

Det første, man skal lægge sig på sinde, er, at man ikke skal stresse med turbo-opgave eller prøve at skynde sig. Brug mere tid, hav ekstra fokus på opgaven og dobbelttjek det hele. Dermed er der større sandsynlighed for, at man slipper for at skifte turboen to gange.

- Alt skal være rengjort rundt omkring turboladeren på motoren, inden man går i gang. Og man lægger ikke skiver, skruer og diverse andre ting rundt omkring. Hvis det siger BUM, er der stor sandsynlighed for, at man ikke har fulgt vores råd, og dermed har gjort noget forkert, siger Birger Strand og remser de mest almindelige årsager til turbohavarier op:

Ÿ Fremmedlegemer i sugerør/luftfilterkasse bliver suget ned i turboladeren og kan forårsage defekt kompressor

Ÿ Et utæt tryksystem resulterer i overspeed af turboladeren og kan forårsage en knækket aksel eller defekt kompressor

Ÿ For højt modtryk i katalysator/filter/udstødning resulterer i overbelastning af turbo og kan forårsage aksialt slør

Ÿ En chiptunet bil, eller en bil med fejl på ladetryks-styringen, kan forårsage aksialt slør eller knækket aksel / defekt kompressor

Ÿ Koks og snavs i olien slider turboladeren op på ingen tid og kan forårsage revne og slidte lejer og aksel

Ÿ Manglende olietryk kan forårsage revne og misfarvede aksel og lejer

Ÿ Flydende pakning tilstopper oliekanaler og kan forårsage revne og misfarvede aksel og lejer

Ÿ Udstødningspasta, som størkner og falder af, ødelægger turbineregulering og hjul

Ÿ En manifold, der smider fragmenter og glødeskaller, ødelægger turbineregulering og hjul

- Derfor er det forbudt-forbudt at bruge udstødningspasta, flydende pakning, luftværktøj og at genbruge dele og væsker, når man de- og remonterer en turbo. Og pak akkorden langt væk under turbo-arbejde, lyder rådene fra H. Daugbjergs ekspert, Birger Strand.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093