23948sdkhjf

Tæt på det selvtætnende dæk

Et anerkendt forseglingsprodukt, Vipseal, er kommet til Danmark.
Den klassiske punktering er ofte et søm eller en skrue, som borer sig gennem dækket, så en udsivning af luft begynder. Med en ethylenglycol-baseret væske, Vipseal, sker der ingen udsivning, uanset om punkteringen sker på en personbil, en lastbil, entreprenørmaskine eller en trailer.

Væsken, der indsprøjtet i dækket holder sig flydende i garanteret fire år, indeholder små gummipartikler, som lukker hullet effektivt omkring det indtrængende emne eller, hvis emnet er faldet ud igen, helt tætner hullet i løbet af en enkelt omdrejning eller to.

Bag det danske firma Vipseal står tidligere økonomidirektør i Dansk Supermarked Henning Rasmussen og Finn Skytte, skrotbil.dk. Henning Rasmussen har desuden været virksomhedskonsulent og har siddet i bestyrelserne i flere større danske virksomheder.

Finn Skytte og Henning Rasmussen har fået eneret på import af midlet til Danmark og en del andre nordeuropæiske lande.

- Vi tror rigtig meget på Vipseal. At man bliver "punkterfri" er første prioritet, men man opnår en række andre fordele med produktet, siger Finn Skytte, der er mest kendt i autobranchen som skrothandler, men som også har andre aktiviteter.

Ifølge Finn Skytte holder et dæk, behandlet med Vipseal, trykket, da mikroskopiske utætheder mellem fælg og dæk tætnes og undertryk undgås.

- Bilister, ikke mindst dem, der kører mange kilometer, er ikke de flittigste til at få kontrolleret lufttrykket. Indrømmet, det burde man gøre, men når nu det er virkeligheden, at man ikke gør det, vil det være en rigtig god idé at give bilen en Vipseal-behandling.

- Vi har også givet dæk en voldsom omgang på en afbalanceringsmaskine. Vi satte klodser på lige modsat af, hvor de burde være, så kom vi Vipseal i dækket. Du tror, det er løgn, men dækket var lynhurtigt i balance. Det kalder jeg sikkerhed, siger Finn Skytte.

Godkendt i flere lande

Vipseal er blandt andet testet af Smithers Rapra og Smithers Pira Ltd i England og af The insurance company La Luxembourgiose Socíete d’anonyme a’Assurânces, som siger god for produktet, der virker fra minus 35 grader til plus 45.

- Vi har kontakt med vognmandsfirmaer og flådeejere fra industrivirksomheder, som er interesserede i produktet, og det føres allerede af PointS i Sabro, forklarer Finn Skytte.

Ifølge produktbeskrivelsen skulle en bilejer selv kunne fylde Vipseal i sit dæk og opnå den selvtætnede virkning, men importøren anbefaler, at ukyndige overlader det til et professionelt værksted.

- Der er forhold, som man skal være opmærksom på før og ved påfyldningen, og så er der tre forskellige typer af Vipseal, grøn, rød og blå, som man skal veksle mellem alt efter køretøj, siger Finn Skytte.

Produktet er vandbaseret og sætter sig ikke fast, hverken på fælg eller på dæk. Lastvognsdæk kan let gøres rene, hvis de skal genbruges ved regummiering lige som sprøjt fra væsken vaskes af hænder, bil eller tøj.

Et værksted skal også sikre, at der sættes en mærkat i forruden om, at dette køretøj har fået en Vipseal-begandling.

Demonstrationen

Vipseal blev overbevisende demonstreret for journalister en septemberaften i Valby. En forhjulstrukket bil blev klodset op, og hjulene "kørte" med, hvad der svarer til 60 km/t. Derefter blev der først banket et fem millimeter søm i dækket, da sømmet blev trukket ud fulgte en kort stråle af blå Vipseal, og hullet var neutraliseret.

Næste prøve bestod i, at der nu blev boret et seks millimeter hul. Herved forsvandt der jo dækmateriale, hurtigt blev motoren startet og "farten" sat op til 40-50 km/t. En stråle blå Vipseal sprøjtede ud i skærmkassen under tre sekunder, og derefter lukkede hullet sig, og dækket havde tabt minimalt lufttryk.

I det virkelige liv, ville det blå Vipseal på indersiden af skærmen afsløre, at bilisten havde været ude for en punktering. Han ville næppe have bemærket det under kørslen, men Vipseals farvede aflejring vil gøre ham opmærksom på, at han skulle tjekke lufttrykket ved først mulige lejlighed og ved samme lejlighed få tjekket om fremmedlegemet stadig sidder der.

Så skal det naturligvis fjernes.

På youtube.com under søgeordet Vipseal kan man selv se testen - på flere sprog.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093