23948sdkhjf

Norden bliver testregion for brintbiler

Målet er et landsdækkende net af H2-tankstationer i 2015.
Fire asiatiske bilfabrikanter sætter sig i spidsen for at udbrede brintbiler i de fem nordiske lande.

Honda, Hyundai, Nissan og Toyota benyttede den såkaldte 3GF-konference (Global Green Growth Forum) i København 8.-9. oktober til at underskrive en hensigtserklæring om markedsføring af brintbiler fra 2015 og etablering af et landsdækkende net af brinttankstationer i de større byer i årene 2014-17.

Medunderskriverne er dels de fem nationale interesseorganisationer, dels danske H2 Logic A/S og Copenhagen Hydrogen Network samt norske HYOP AS.

Initiativet har officielt rygstød. Transportminister Henrik Dam Kristensen bivånede nemlig ceremonien. Han skal i øvrigt være med til at beslutte, om opbygningen af tankstationer skal ske med statslig støtte.

Bilproducenterne ønsker samme betingelser for brint som for biogas til transport frem til 2025. Det er det tidspunkt, hvor brintteknologien kan klare sig selv på kommercielle vilkår. Deres tilbud til samfundet er oplagring af strøm fra vindmøller.

Ingeniører godkender brint

De efterfølgende to dage præsenterede de fire producenter samt en europæisk konkurrent brintbiler med tilhørende påfyldningsstation og konference hos Ingeniørforeningen i Danmark, IDA. Det skete som led i "European Hydrogen Road Tour 2012".

- Det er som at køre i metro, sagde IDA’s formand, Frida Frost, efter en prøvetur med Mercedes-Benz B-Class F-Cell. Hun er charmeret af de teknologiske perspektiver og noget så jordnært som, at en kort optankning på tre minutter holder 500 km tilmed uden at give benzinlugt på fingrene, mens hun afskrækkes af prisen på 130.000 euro.

Frida Frost opfordrer Trængselskommissionen (som er nedsat af regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten) til at kigge på H2-biler.

Brintbilen giver lidt mere lyd fra sig end elbilen på grund af kompressoren. Den accelerer fra nul til 100 km/t på 11,6 sekunder, men det kunne ikke efterprøves i myldretiden i den københavnske trafik.

Lagdeling af bilteknologier

Mercedes-Benz tror, at elbiler bliver teknologien for små bybiler, mens brintteknologien er bedre egnet for større og tungere biler.

Det fører til spørgsmålet, om en teknologi vil vinde eller der vil ske en segmentering af nye autoteknologier alt efter størrelse og rækkevidde? Det kan man først se om to-tre år, mener logistikkonsulent Per Højbjerre, som er formand for IDA’s teknologiudvalg.

- Noget tyder på, at det ender med en lagdeling, men det er for tidligt at sige. Teknologierne er for unge, og der sker fortsat mange udviklinger både for el- og brintbiler, siger Per Højbjerre.

Formanden for IDA’s automobiltekniske selskab, Ole Balslev, giver brintbilen opvendt tommelfinger: - Brintbilen har en meget længere rækkevidde og vil derfor kunne appellere til en langt større del af befolkningen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079