23948sdkhjf

Nøgletal skal optimere billageret

Nyudviklet it-redskab skal få de danske bilforhandlere til at beslutte, hvilke biler de skal have på lager, og hvad salgsprisen på disse biler skal være ved indkøb og over tid.
Et nyt it-produkt fra Bilpriser.dk skal få de danske bilforhandlere til at tænke anderledes, give dem et bedre overblik over bil-lageret, få prissat bilerne mere præcist og i sidste instans give bilforhandlerne en bedre indtjening.

Indicata har været under udvikling i fire år, og det har været præsenteret for cirka 25 bilforhandlere til prøve-events, ligesom flere forhandlere har deltaget som egentlige pilot-forhandlere i produktudviklingsfasen.

Den egentlige lancering af Indicata fandt sted i onsdags den 10. oktober hos søsterselskabet Bilsalg.dk på Agenevej i Greve, hvor 30 bilforhandlere deltog.

Efter mødet mødte Motor-magasinet manden bag Indicata, direktør Martin Grøftehauge, stifter og medejer af Autorola Group Holding, som blandt andet har selskaberne Bilpriser.dk, Autocom.dk og Bilsalg.dk samt salgsselskaber i det meste af Europa og Australien.

- Udbredelsen af internettet har de sidste 10-15 år ført til store ændringer i bilbranchen, hvor det er blevet langt nemmere for en potentiel bilkøber at finde biler og priser i hele landet, og mange gange ved bilkøberen næsten mere om en given bil end bilforhandleren gør. Med Indicata vil vi bringe balancen tilbage ved at give bilforhandleren et langt bedre overblik over bil-lageret og et værktøj til præcis prissætning, forklarer Martin Grøftehauge og tilføjer:

- Indicata vil gøre det langt nemmere og overskueligt for en bilforhandler at beslutte: Hvilke biler skal jeg have på lager? Og hvad skal salgsprisen på disse biler være ved indkøb og over tid? Vi har beregnet, at en gennemsnitlig dansk bilforhandler, via øget omsætningshastighed af lageret, vil forøge sin bundlinje med en kvart million kroner om året ved professionel brug af Indicata. Men det kræver uddannelse af bilforhandlerne.

De 250.000 kroner i øget overskud bygger på en typisk bilforhandler med 35 biler på lager, som vender sit lager fire gange om året og dermed sælger 140 biler om året. Hvis han vender sit lager blot én gang mere om året, altså fem gange, når han et salg på 175 biler og dermed øget fortjeneste, oplyser Martin Grøftehauge og peger på, at der i USA er forhandlere, som vender deres lager hele 15-18 gange om året.

Tre nøgletal

- Brugen af Indicata er en anderledes måde at tænke på. Essensen er at sælge flere biler, men samtidig at bevare det gennemsnitlige dækningsbidrag. Vi kobler en øget omsætningshastighed og db’et, hvilket giver en merfortjeneste, forklarer Martin Grøftehauge.

Systemet bygger på tre nøgletal, dels Markeds Dages Udbud (MDU), nemlig styrkeforholdet mellem udbud og efterspørgsel, og dels Pris/Marked (pris til marked) - en bils pris i forhold til markedsprisen på sammenlignelige biler, hvor index 100 procent er den gennemsnitlige markedspris. Den tredje hjørnesten er faldende priser over tid.

- For at kunne øge bilens attraktion i markedet skal men over tid have faldende priser sammenlignet med markedet. Jo længere en bil står på lager, jo lavere skal bilens pris være i forhold til markedsprisen, forklarer han.

Robotter

- Der er fem krav til forhandlerne for at sikre yderligere fortjeneste: Anvend Indicata. Juster dagligt prisen på biler, hvor markedsprisen er faldet. Gennemgå lageret ugentligt, eller i hvert fald månedligt. Byd aldrig på en bil uden at kende dens Marked Dages Udbud (MDU). Og brug MDU til at afgøre, hvor tæt prisen kan ligge på 100 procents markedspris, påpeger Martin Grøftehauge.

- Indicata angiver ikke selve bilpriserne, men giver et overblik i forhold til markedspriserne, tilføjer han.

Data-grundlaget i Indicata bygger på robotter, som scanner hele det danske bilmarked, og som ifølge Bilpriser.dk rummer "hele" markedet på niveau med BilBasens biler.

Indicata, som er et lukket system og professionelt værktøj, nås via www.indicata.dk

Tilfreds pilot-bruger

Nellemann Odense og Hofka Brandt A/S i Birkerød har siden maj været pilot-forhandlere for Indicata.

Hos Hofka Brandt, som sælger Nissan, Chevrolet og Subaru – cirka 250 nye biler og 200 brugte om året, er salgs- og marketingschef Poul Michael Pestell særdeles tilfreds med brugen.

- Vi er enormt positive. Det har givet os et fint overblik over vores lager af biler og fokus på prissætningen, fordi vi hele tiden gøres opmærksom på, hvilke biler der bør pris-justeres. Det har ført til mange skæve priser, og det har givet positiv opmærksomhed hos kunderne, forklarer Poul Michael Pestell.

- Vi skal ikke læne os op ad Indicata i blinde. Vi skal stadig bruge vores intuition og fagindsigt, men det er et rigtigt godt værktøj, tilføjer han.

Han oplyser, at Hofka Brandt pt ligger 70 brugte biler over sidste års salg.

- Så vi fortsætter da med Indicata – vi har allerede tegnet os for næste år, siger Poul Michael Pestell.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078